Dokumentären Nazifas leende visas i TV4 nu på torsdag

Nazifa föddes med ett stort, gapande hål i läppen och upp i näsan; ett ansikte som väckte anstöt och rädsla hos dem som såg henne. Sina första fyra år tillbringade hon i mörker, undangömd från grannarna i byn i Etiopien.

– Inte ens hennes syskon ville dricka ur samma mugg som hon. Barnen lekte en lek där de kastade sten för att träffa hålet i hennes läpp, berättar Nazifas pappa, Sherab Ababoru.

Det föräldrarna inte visste var att Nazifa led av en mycket vanlig missbildning: läpp-käk-gomspalt, LKG. LKG är en av de allra vanligaste medfödda missbildningarna hos människor och drabbar ungefär 1 av 500 nyfödda, överallt i världen. Med en förhållandevis enkel operation kan livet dock förändras på bara någon timme!

När hjälporganisationen Operation Smile kom till huvudstaden Addis Abeba för att operera hundratals barn spred sig ryktet och Nazifas pappa tog med sig dottern för att försöka hjälpa henne till ett nytt liv.

På sjukhuset träffade de volontären och plastikkirurgen Malin Hakelius som opererade flickan under svåra omständigheter, men en tragisk olyckshändelse gjorde sedan att allt kom att bli förgäves.

Malin och en av teamets sjuksköterskor, Rikard Larson, bestämde sig för att återvända till Etiopien för att hjälpa flickan. Det resulterade i ytterligare en operation, omgärdad av risker.

Denna nyproducerade dokumentär skildrar den gripande berättelsen om Nazifa och hennes kärleksfulla pappa och deras möte med Malin och Rikard, tre år efter den andra operationen.

Producent: Susanne Edmark

Fotograf och redigerare: Markus Junghard

Exekutiv producent TV4: Kajsa Stål

Sändning: 21 maj, kl. 21:00 i TV4 och 17 juli i TV4 Fakta

• etiopien
  • addis abeba
  • operation smile
  • volontär
  • kirurg
  • hakelius
  • läpp-käk-gomspalt

Många av barnen som Operation Smile träffar har svårt att äta och prata och tvingas leva undangömda. Tack vare medicinska volontärer, som delar med sig av sin tid och sin kunskap, kan barn med ansiktsdeformiteter erbjudas operation utan kostnad för deras familjer. En operation, som tar mindre än en timme och som kostar runt 2400 kronor, förändrar ett barns liv för alltid. Sedan starten har över 200 000 operationer utförts, men många barn väntar fortfarande på att få hjälp.