Force majeure i en osäker omvärld – fem viktiga tips

Kriget i Ukraina medför långtgående konsekvenser för svenska företag, inte minst de som verkar i branscher som omfattas av exportförbud, andra sanktioner och embargon. Vid extraordinära händelser som hindrar ett företag att fullgöra sin del av ett avtal kan det vara fråga om en force majeure-omständighet. Men vad innebär det och vad är viktigt att tänka på? Omfattas covid-19 fortfarande av reglerna om force majeure? Här har vi sammanställt fem viktiga tips till företag som påverkas eller riskerar att påverkas av det osäkra omvärldsläget.

En force majeure-klausul innebär att om en avtalspart är förhindrad att fullgöra sin del av ett avtal på grund av en oförutsebar och okontrollerbar händelse kan parten få förlängd tid på sig utan att förseningen leder till viten eller skadestånd. Typiska exempel på force majeure-omständigheter är krig, pandemier, naturkatastrofer, strejk och sanktioner.

1. Se över befintliga avtal

En force majeure-klausul räknar ibland uttömmande upp alla situationer som ska omfattas och därmed vara en befrielsegrund för prestation enligt avtalet. Ibland anges istället exempel på vad en sådan händelse kan vara och i vissa avtal anges endast att part kan vara förhindrad av force majeure, utan närmare definition. Det är därför viktigt att känna till vad som framgår av avtalet med motparten och att analysera hindret i varje enskilt fall. Är hindret hänförligt till själva konflikten i Ukraina, händelser som är kopplade till konflikten, exempelvis sanktioner eller handelsembargo, eller något annat?

Det är också viktigt att redan i förväg identifiera vilka affärsförbindelser och avtalsrelationer som riskerar att påverkas av den pågående konflikten och att känna till vad de avtalen anger om force majeure.

2. Undersök om avtalet kan fullgöras på ett annat sätt

För att force majeure ska bli aktuellt krävs att hindret inte rimligen kan övervinnas. Alternativa lösningar på uppstådda problem, exempelvis leveransproblem, måste därför ses över. Om det går att uppfylla avtalet på ett annat sätt än vad som avtalats bör det alternativet diskuteras med motparten, främst i syfte att minska de ekonomiska skador som kan uppkomma till följd av utebliven prestation.

3. Utred om hindret var möjligt att förutse

Eftersom det inte går att åberopa force majeure på grund av ett hinder som kunde förutses vid avtalets ingående är det viktigt att analysera hur situationen i omvärlden var i samband med att avtalet slöts. Var hindret möjligt att förutse eller var det kanske redan ett faktum?

Covid-19 är allmänt känt sedan en lång tid tillbaka. Hinder att prestera på grund av viruset eller dess effekter är därmed inte längre att betrakta som en befrielsegrund enligt reglerna om force majeure. För att kunna åberopa covid-19 som en force majeure-grund krävs särskilda skrivningar i avtalen.

4. Underrätta motparten

Force majeure-klausuler innehåller ofta ett krav på den part som vill åberopa force majeure att skriftligt underrätta sin motpart. Skrivelsen bör ange vilken orsak som ligger till grund för åberopande av force majeure. Vissa avtal ställer även krav på parten som åberopar force majeure att regelbundet rapportera till motparten om hur händelsen utvecklas.

5. Åberopa inte force majeure utan grund

Om force majeure åberopas och det senare visar sig att omständigheten inte utgjorde en befrielsegrund, ansvarar den part som åberopat force majeure för det avtalsbrott denne gjort sig skyldig till genom att inte prestera enligt avtalet. Det är därmed viktigt att noggrant utreda på vilket sätt det reglerna om force majeure kan tillämpas på det uppkomna hindret.

Var också medveten om att motparten kan ha en annan uppfattning om huruvida situationen omfattas av force majeure. Om parterna är oense kan det medföra dyra processer i domstol eller skiljeförfarande. Force majeure ska därför endast användas när det inte finns en annan utväg.

––––––––––––––––––––––––––––––––––––

Prata mer om force majeure?

På Insatt har vi stor vana av att bistå och delta i förhandling av kommersiella avtal och juridiska frågor som dyker upp under projektets gång. Vi har också lång erfarenhet av att analysera frågor kopplade till force majeure och att upprätta de handlingar som krävs för att åberopa force majeure på ett korrekt sätt.

Hör av er till oss så pratar vi mer!