Nyhet -

Brexit: Viktigaste åtgärderna för att minska störningar i handeln med Storbritannien

I skrivande stund är Brexit-förhandlingarna fortfarande pågående och det senaste beskedet vi möts av är att den utsatta tidsfristen som löpte ut under söndagen den 13 december, skjuts upp.

Signalerna vi får av förhandlingens framfart är att parterna fortfarande står väldigt långt ifrån varandra varför ett sannolikt scenario är att Storbritannien lämnar EU:s inre marknad och tullunion utan avtal.

Om du som företagare bedriver handel med Storbritannien är det nu hög tid att försäkra dig om att alla nödvändiga förberedelser är klara för att få en så smidig och effektiv övergång som möjligt när Storbritannien går över till att bli ett så kallat tredje land utan ett tillämpligt frihandelsavtal.

Att Storbritannien vid utträdet ur EU klassas som ett tredje land innebär att du måste exportera och importera dina varor vid handel med Storbritannien. Finns det dessutom inget frihandelsavtal på plats mellan EU och Storbritannien med syfte att mildra omedelbara hinder kopplat till exempelvis tullhantering blir övergången hård och WTOs handelsregler blir tillämpliga.

Checklista: Viktigaste åtgärderna för att minska störningar i handeln

Nedan finner du en checklista med de viktigaste åtgärderna för att minska störningar i handeln med Storbritannien. Har du missat någon del är det hög tid att ordna med dessa förberedelser innan utträdet är ett faktum.

• Economic Operator Registration and Identification - Vid fortsatt handel med Storbritannien kommer du behöva importera och exportera varor. För att kunna skicka varor mellan Storbritannien och EU behöver du ett EORI-nummer. Eori är ett identifikationsnummer som gäller i hela EU och är nödvändigt för att kunna lämna tulldeklaration eller ansöka om tillstånd etc. Ansökan görs här via Tullverkets webbplats.

• Tull och moms –Viktiga frågor att ha klarhet kring gällande det varor du handlar med är:
    - Vilken tulltaxa kommer att tillämpas? Om det inte finns ett frihandelsavtal mellan EU och Storbritannien kommer Storbritanniens egen tulltaxa (se vidare UK Global Tariff Tool) att gälla vid export av varor till Storbritannien från den 1 januari 2021

- Hur hanteras tulldeklarationerna? För enkelhetens skull rekommenderas att tullombud utses. Har ni tillsatt ett sådant som ska lämna in tulldeklarationerna genom Storbritanniens och EU:s tullmyndighetssystem?

- Hur ser regelverket ut för ditt företags varor? Behövs det speciella tillstånd, licenser och certifieringar kopplade till de aktuella varorna som ska skickas mellan Storbritannien och EU? Har du koll på varans klassificering?

- Vad gäller kring ursprungsintyg? Om ni exempelvis exporterar varor med insatsvaror från Storbritannien kan det innebära att det inte längre är möjligt att utfärda ursprungsintyg när varan sedan exporteras från Sverige till ett land utanför EU.

- Försäljningar till företag i Storbritannien, utom Nordirland, ska deklareras till Tullverket och som försäljning till land utanför EU i momsdeklarationen. Se därför till att ditt företag momsregistreras i Storbritannien.

• Leveranser – Efter Brexit bör du räkna med att transporterna kommer att ta längre tid. Se även till att din transportör är förberedd och har giltiga tillstånd eftersom licenser utfärdade av brittiska tillståndsgivare inte längre kommer vara giltiga.

• Se över och omförhandla befintliga avtal – Era avtal med aktörer i Storbritannien är viktiga. Vad innehåller befintliga avtal med företag i Storbritannien? Vad säger avtalen och avtalsmallar gällande leveransvillkor, betalning och uppsägning? Hur påverkas din verksamhet av längre transporttider? Vilken part tar ansvar för vad och hur hanteras tillkommande kostnader och avgifter? Efter Brexit kommer ytterligare kostnader och åtagande att vara aktuella och därför är det viktigt att det finns tydlig reglering kring detta i avtalen. Finns det kanske delar av avtalet som blir lidande och slutar att vara aktuella när Storbritannien inte längre inkluderas i hänvisningar som görs till ”EU”.

Ta kontakt med era affärspartners

Vi får ofta frågor kring avtalsinnehåll i såväl nya som befintliga avtal, och många gånger är det av stor vikt, och ibland avgörande, att få till justeringar eller tillägg för att affären ska flyta på som parterna har avsett vid avtalets ingående samt för att undvika kostsamma och tidsödande hinder. Ett gott råd är därför att ta kontakt med era affärspartners för att diskutera en eventuell omförhandling kring avtalsinnehållet som är anpassat för de nya affärsförutsättningarna.

Har du frågor och funderingar kring hur din verksamhet påverkas av Brexit? Tveka inte att höra av dig till julia.sander@insatt.com. Vi på Insatt hjälper er med att se över befintliga avtal och fungerar som bollplank i era kommande avtalsförhandlingar.