Se över din energianvändning

Elkostnaderna kan vara en mycket stor utgift. Därför vill många se över sin energianvändning för att kunna minska kostnaderna. Hur kommer du igång med energieffektiviseringen?

Det är inte lätt att ha koll på vad elen egentligen används till. Börjar du undersöka saken kommer du garanterat hitta saker du kan spara in på. Ett industriföretag på Gotland trodde sig ha bra koll på sin energianvändning. När de tog hjälp av Energibyrån på Gotland för en energikartläggning visade det sig att företaget kunde spara stora summor pengar. Faktum är att besparingen blev så stor som en miljon per år. I detta fallet handlade det så klart om stora mängder el som användes, men även för mindre företag finns det ofta pengar att spara.

Mer läsning: Hur gör jag för att hitta energitjuvar

Man måste mäta för att veta

Energibyrån använde sig bland annat av energiloggern Energy Logger vid ovannämnda fall. Energy Logger möjliggör smidig felsökning, övervakning och kartläggning av en byggnad eller en maskins förbrukning då den loggar spänning och ström medan den räknar fram effekt och effektfaktor med stor noggrannhet.

– Det är svårt att veta utan att mäta, även om det låter som en klyscha. Vi kan inte lämna åtgärdsförslag mellan tummen och pekfingret utan vi måste veta, kommenterade Energibyråns Hans Romehed.

Läs hela användarexemplet om Energibyrån på Gotland här.

Var och när

Det är alltså bra att börja med en kartläggning när du ska se över din energianvändning. Utan att veta vad som använder vad kommer du inte kunna spara. Genom att göra en energikartläggning brukar det vara möjligt att spara mellan fem till tio procent inom ett år. En energikartläggning visar även svart på vitt vad som faktiskt drar mest.

Undersök också när på dygnet energianvändningen är som störst. Använder ni mer energi under exempelvis natten än vad som känns rimligt kan det vara någonting som ligger och drar el i onödan. Tänk på att även mindre elfel i längden kan få stora negativa konsekvenser på energianvändningen. Faktum är att det ofta är de små elbovarna som i längden är de största.

Här kan du läsa Energimyndighetens förklaring till hur du skriver en energikartläggningsrapport.

• Arbetsmiljö

• datalogger