Temperaturmätning viktigt på Apotek

Temperaturmätning viktigt på Apotek

Apoteket ska övervaka och dokumentera temperatur vid förvaring av läkemedel. Detta innebär att temperaturmätning ska göras i alla utrymmen där läkemedel förvaras, både kyl- och eventuell frysförvaring samt förvaring i rumstemperatur.

Det är viktigt att öppenvårdsapoteket placerar mätinstrumenten så att temperaturen mäts där läkemedel faktiskt förvaras. Avvikelser i temperaturen ska hanteras så snart som möjligt för att säkerställa att läkemedlens kvalitet inte äventyras. Kontroll/utvärdering av den noterade temperaturen bör ske med viss regelbundenhet för att säkerställa att eventuella temperaturavvikelser har tagits omhand.

Mätning ska ske med hjälp av ändamålsenlig mätutrustning som regelbundet kalibreras för det temperaturintervall man avser att mäta. Även de utrymmen där färdiga läkemedel för kund förvaras ska temperaturövervakas, liksom andra lagerplatser för läkemedel, som exempelvis så kallat tunglager, varuceller och självval i butikslokalen m.m. I förekommande fall kan det också bli aktuellt med till exempel mätning av luftfuktighet.

Mer läsning: När, var, hur? Tre frågor angående temperaturmappning

Mäta med datalogger underlättar

För att underlätta mätning är det en god idé att använda sig av ett registrerande mätinstrument, som en datalogger eller ett instrument för fjärrövervakning. På så sätt slipper man manuell hantering av registrerade värden. En dataloggers mäter och spara data på ett internt minne. En fjärrövervakande logger skickar data till en molntjänst. Det finns möjlighet att få larm då temperaturer över- eller underskrids. Väljer man att fjärrövervaka kan man dessutom få rapporter med ett bestämt intervall.

Vårdhandboken.se specificerar också hur temperaturövervakningen ska ske. Enligt denna ska samtliga utrymmen där läkemedel förvaras kontrolleras och dokumenteras regelbundet. Det gäller även korridorer och behandlingsrum där akutvagnar/väskor förvaras.

• Temperaturen i kylskåp (+2 – +8 ⁰C) kan behöva regelbundna kontroller. Vad gäller känsliga läkemedel som vacciner och koagulationsfaktorer eller andra dyra läkemedel bör man göra dagliga kontroller. Även kylskåp med larm kan behöva regelbundna kontroller.
  • Rumstemperaturen (+15 – +25 ⁰C) ska man mäta en gång/vecka. Vid stabil temperatur kan kontroller en gång i månaden vara tillräckligt. Under sommaren, och framförallt vid extrem värme, bör man bevaka och dokumentera temperaturen varje dag.
  • Värmeskåp för infusions- och spolvätskor bör hålla +38 – +40 ⁰C enligt vätsketillverkarnas rekommendationer.
  • Frystemperaturen ska man kontrollera i bipacksedel eller i Fass. Det finns inga fastställda temperaturintervall för frysförvaring, men oftast minst -20⁰C.

Många olika alternativ

Vi erbjuder en rad instrument för mätning av temperatur. De enklaste modellerna Tinytag programmerar du och startar via dator för att hämta in för avtankning efter avslutade mätning. Dataloggers från Comet fungerar på samma sätt men där finns även möjlighet till larm vid satta temperaturnivåer. För ett helt självgående system finns GSM-loggers och Intab Wireless System. Vilket som passar bäst beror på antal mätpunkter och lokalernas utformning men gemensamt för båda lösningarna är att de skickar data till vår molntjänst för avläsning online.