Undvik transportskador under coronakrisen

Covid-19 har orsakat stora störningar i samhället. Viruset ställer också krav på många logistikföretag. Onlinehandel är mer utbredd än tidigare och kraven på fungerande leveranser är höga. Att undvika transportskador är därför extra viktigt.

Med stort tryck på onlinehandeln är det viktigare än någonsin att säkerställa att leveranserna kommer fram som de ska. Leveranserna ska såklart även vara skadefria för att minska risken för returer och klagomål, som i ett stressigt läge kan vara svåra att hinna hantera.

Mätning under transport – viktigt för slutprodukten

Skador vid transport

För att kontrollera hur godset blivit hanterat under transporten är det en god idé att mäta med en datalogger. Transportloggern MSR175 används med fördel för att utvärdera hur fraktbolag eller de egna bilarna hanterar godset. Genom utvärderingar kan du sedan säkerställa att transporterna sker på ett sätt som inte skadar dina varor. Transportloggern finns i två varianter där den enklaste modellen mäter temperatur och acceleration och den mer avancerade modellen utöver detta även mäter fukt, tryck och ljus.

Temperaturlarm

Hanterar du temperaturkänsliga produkter kan det vara av intresse att se temperaturförhållandena under resans gång och även få larm om uppsatta gränsnivåer över- eller underskrids. GSM-loggern finns för flera mätstorheter och skickar data till vår molntjänst. Förutom att loggern är batteridriven är den försedd med display och kan även generera larm. Loggern ger dig en möjlighet att rädda godset vid felaktiga temperaturförhållanden. Du har även möjlighet att i efterhand analysera hur temperaturen varit och om det varit tillfällen där den legat på en kritisk nivå.

Känsligt gods

Känsligt gods finns i flera olika branscher. Transportskador på grund av ovarsam hantering kan drabba vilket företag som helst. I vissa fall är godset dock känsligare än vanligt.

När det gäller temperaturkänsligt gods gäller det i första hand livsmedel och läkemedel. Både branscherna har en hektiskt period just nu och är därför måna om att få fram sina varor utan bekymmer. Att analysera sina transportvägar är därför viktigt för att få fram problemfria transporter som kan levereras i tid till kunderna.

5 tips för temperaturmätning av livsmedel