Inteno Group förvärvar Seliro med dotterbolag Tilgin

Förstärker sin position som ledande teknik- och mjukvarubolag för det smarta, uppkopplade hemmet.

Efter förvärvet kommer Seliro att fusioneras med IOPSYS Software Solutions och Tilgin kommer att integreras i Genexis. IOPSYS och Genexis är båda dotterbolag till Inteno Group. Antal anställda i koncernen kommer efter förvärvet att uppgå till cirka 200 personer varav cirka hälften inom utveckling.

”På Inteno Group handlar allt om innovation, vi utvecklar teknik som möjliggör det uppkopplade hemmet. Den nya situationen i världen har visat hur avgörande det är med snabb och stabil bredbandsanslutning i våra hem”, säger Conny Franzén, VD för Inteno Group. ”Genom förvärvet av Seliro Tilgin fortsätter vi med vårt uppdrag att driva innovation inom bredband, IoT och det uppkopplade hemmet”.

Inteno har nu över 600 kunder i Europa och Asien och under de senaste 10 åren har bolaget vuxit i omsättning med i snitt cirka 20 % per år och gruppen beräknas nå en omsättning på en miljard kronor 2022.

IOPSYS och Seliro skapar ett av värdens främsta oberoende mjukvarubolag för det uppkopplade hemmet

IOPSYS har skapat sig en unik position genom att utveckla ett världsledande operativsystem för produkter i det uppkopplade hemmet, likt vad Android är för mobilindustrin. Seliro har en stark position på bredbandsmarknaden och designar och utvecklar operativsystem för WiFi-produkter, och kompletterar sitt erbjudande med en standardbaserad managementplattform. Med sina unika mjukvaruplattformar som gör det möjligt för operatörer att förbättra konsumenternas bredbandsupplevelse är det sammanslagna företaget väl positionerat för att dra nytta av det växande antalet WiFi-uppkopplade enheter i hemmen. Bolagets mjukvara används redan i miljontals hem världen över och bland kunderna finns telekomjättar såsom British Telecom och Hong Kong Broadband.

”Detta förvärv och samgående stärker vår position i telekombranschen, inte bara som en ledande leverantör inom öppna operativsystem utan även som leverantör av fristående managementplattformar”, säger Joakim Bennerholt, VD för IOPSYS. ”Det nya företagets storlek gör att vi kan ta oss an fler och större affärer. Det finns en ökande efterfrågan på hårdvaruoberoende mjukvara just nu, och det här är bara början”, fortsätter Joakim.

”Att gå samman med IOPSYS gör att vi kan accelerera tillväxt och expansion - Seliro och IOPSYS passar perfekt ihop. Genom att fokusera våra gemensamma resurser möjliggör vi för snabbare utveckling, vilket hjälper våra kunder att koppla upp fler hushåll och erbjuda fler och bättre tjänster” säger Seliros VD Kajsa Arvidsson. “Med gemensam kunskap och innovationskraft har vi en fantastisk affärsposition när hemmet digitaliseras.”

Tillsammans var IOPSYS och Seliros (exklusive Tilgin) omsättning för räkenskapsåret 2020 strax under 90 MSEK. Utöver British Telecom och Hong Kong Broadband, finns även Askey, Vestel och vTech bland företagets större kunder.

Tilgin blir del av Genexis som är en europeisk spjutspetsleverantör av bredbandsprodukter för det uppkopplade hemmet

Seliros dotterbolag Tilgin kommer att separeras från Seliro och ingå i Genexis-gruppen. Genexis har vuxit snabbt i Europa, och har idag verksamhet i nio länder. Genexis erbjuder användarvänliga och lättinstallerade konsumentprodukter för det fiberanslutna hemmet. Produkterna är marknadsledande fiberterminerings- och WiFi-produkter som ger både hög bredbandsupplevelse för kunderna och låg TCO för operatören. Bland Genexis kunder finns bland andra KPN, Altibox, Telia, Global Connect, Deutsche Glasfaser, och Adamo.

”Tilgin har ett starkt varumärke och liksom Genexis har man byggt en nära relation med sina kunder som vi kommer ta väl tillvara”, säger Gerlas van den Hoven, VD för Genexis. “Till följd av de förändringar vi ser i vårt arbets- och livsmönster på grund av den pågående pandemin, och den ökade dataförbrukningen ser vi en starkt växande efterfrågan på våra produkter, särskilt inom fiber till hemmet- och WiFi-områdena.”

Operativt kommer företagen tills vidare att fortsätta driva sin affär som tidigare, men succesivt kommer Tilgin integreras in i Genexis organisation.

Det senaste året har visat hur viktig en bra bredbandsanslutning och ett stabilt WiFi är för våra arbetsliv, studier, kontakter med myndigheter och hälsovård, samt för hela den ekonomiska utvecklingen. Inom EU görs stora satsningar för att säkerställa att medborgarna har tillgång till stabilt Gigabit internet. WiFi Alliance publicerade nyligen en rapport där man redovisar att det ekonomiska värdet av WiFi inom EU beräknas överstiga $600 miljarder 2025, en ökning med nästan 40 % från idag. För att uppnå dessa digitaliseringsmål krävs standardiserade och skalbara lösningar av hög kvalitet, användarvänlighet och säkerhet. I Europa väntas antalet hushåll med tillgång till fiber fördubblas från dagens 100 miljoner till 200 miljoner hushåll 2025. Inteno-gruppen har en stark position på denna marknad med både produkter och mjukvara.

• Telecom

• internet of things
  • triple play
  • iot
  • open source

Om Inteno Group AB

Inteno Group har sitt huvudkontor i Stockholm med verksamhet genom dotterbolag i Europa.

IOPSYS är företaget bakom IOPSYSWRT, en hårdvaruoberoende programvara baserad på öppen källkod som möjliggör för bredbandsoperatörer att erbjuda nästa generations tjänster oberoende av CPE-plattformar.

Genexis erbjuder användarvänliga och lättinstallerade bredbandsprodukter inom FTTH- och WiFi-segmentet. Produkterna är baserade på marknadsledande teknik, har en patenterad design och är fullt ut övervakningsbara från bolagets managementplattform CloudSight.

Om Seliro

Seliro utvecklar mjukvarulösningar för smarta, uppkopplade hem. Operativsystemet Ensemble är utvecklat för produkter som WiFi-gateways, WiFi-MESH och media konverterare. Managementlösningen Maestro ger operatörer vad som behövs för att aktivera och uppgradera gateways och MESH-lösningar i fält, snabbt och kostnadseffektivt distribuera nya, relevanta tjänster samt ge god kundsupport.

Tilgin säljer flexibla och kundanpassade bredbandsprodukter till kommunikations- och internet-leverantörer. Produkterna i Tilgins portfölj använder alla Seliros mjukvara, och stödjer de flesta accesstechnologier för bredband. Tilgin har varit aktiv som gatewayleverantör i drygt 20 år och har kunder i flera världsdelar.

Joakim Bennertholt

CEO IOPSYS Software Solutions +46 70 333 90 32