Interface Regional Sustainability Manager Jon Khoo.

Rundabordssamtal om hållbarhetsfrågor för framtidens byggprojekt

Den 14 oktober höll Interface Sverige tillsammans med Regional Sustainability Manager Jon Khoo ett rundabordssamtal i sitt showroom på Södermalm. Temat för diskussionen var hållbart byggande och de utmaningar som byggbranschen stöter på i sina dagliga projekt.

Vid rundabordssamtalet deltog bland annat representanter för fastighetsbolag, arkitektbyråer och golventreprenörer från Stockholmsregionen. Samtalet handlade särskilt om klimathotet och hur man kan utveckla återbruket inom byggindustrin i framtiden.

– Under de senaste 25 åren har Interface jobbat aktivt mot att bli koldioxidneutrala i hela produktionsledet, ett mål som vi idag har uppnått. Nästa mål blir Climate Take Back där vi siktar mot att utveckla koldioxidnegativa mattor i syfte att omvända den globala uppvärmningen, säger Jon Khoo.

Under samtalet diskuterade deltagarna hur man börjar se en förändring i attityden hos företag. Bland annat utvecklar just nu stålindustrin koldioxidneutralt stål som kommer lanseras på marknaden inom ett par år. Deltagarna lyfte även några hållbara trender inom inredning som till exempel ny leasingtjänst där privatpersoner och företag kan hyra möbler under en viss tid som alternativ till den pågående köp och släng-konsumtionen.

De senaste åren har designers och arkitekter i Storbritannien gått samman för att förklara nödläge gällande klimatet och försöka skapa förändring i branschen genom att jobba med hållbara och långlivade produkter. Många arkitekter efterfrågar idag datumstämpel på produkterna så att man kan följa produktens historia och tillverkningsår.

– Interface designar golv med en livslängd på 10–15 år och vi ser med fördel att man använder våra golv i andra och tredje hand. Nu när vi befinner oss i ett nödläge klimatmässigt så vill vi utmana andra företag i industrin att börja tänka om. Men vi behöver branschens hjälp med att ändra attityder, säger Jon Khoo.

Ett annat hett samtalsämne var återbruk. Deltagarna bekräftade att viljan att återbruka är stark bland uppdragsgivare inom den privata och offentliga sektorn. Årliga undersökningar som görs på uppdrag av Golvkedjan visar att majoriteten anser att miljö- och hållbarhetsfrågan är viktig när det gäller golv men att det dessvärre inte följs upp i beteendet. Informationen måste bli tydligare så att efterfrågan blir större.

Interface erbjuder sedan en tid tillbaka ett sortiment av återanvända tidlösa mattor och företaget ska se över hur produkterna kan lyftas ytterligare för att underlätta för arkitekter och entreprenörer att anpassa sina val.

Rundabordssamtalet är ett led i Interface arbete med att lyfta fram viktiga hållbarhetsfrågor inom byggprojekt och hur dessa kan utvecklas i framtiden.

Läs mer om Interface hållbarhetsarbete: https://www.interface.com/EU/sv-SE/sverige/hallbarhet.