Interface Urban Retreat

Naturinspirerad design får oss att må bättre på kontoret

I Sverige arbetar 86 procent av alla kontorsanställda i stadsmiljö och vi tillbringar i genomsnitt 35 timmar per vecka på våra kontor. Många av dagens arbetsplatser har öppna kontorslandskap och saknar inslag av naturliga element vilket har stor påverkan på människors välbefinnande. På Interface har man utgått ifrån läran om biofili – hur naturen påverkar vårt välbefinnande – i designen av textila golv och har tagit fram lösningar som kan öka både produktivitet och minska stress på arbetsplatsen.

Biofili är läran om hur naturens element påverkar vårt välbefinnande. Föreställ dig en plats där du inte känner någon stress, en plats där du kan slappna av, andas och lyssna inåt. Sedan jämför du den platsen med din arbetsplats. Vad skiljer dem åt? Troligtvis element som sol, vind, vatten, skog och natur.

I snitt tillbringar vi 11 timmar framför skärmar och 95 procent av dygnet inomhus varje dag vilket betyder att vi i stort sett lever helt avskärmade från vår ursprungliga livsmiljö naturen. Kontor som har inslag av biofili, genom element såsom färger, solljus, mönster och former influerade av naturen, har inte bara ett 15 procent högre välbefinnande bland de anställda, utan de är också hela 6 procent mer produktiva medan de samtidigt är mindre stressade. På Interface vill man göra skillnad och arbetar dagligen med biofili genom att designa textila golv inspirerade av naturen.

—Välbefinnande, produktivitet och kreativitet hos anställda är avgörande faktorer för ett företags framgång. Känslan av närhet till naturen har en otroligt stor inverkan på vårt välmående. På Interface skapar vi design av de element i naturen som vi omedvetet reagerar på, till exempel former, färger och mönster, säger Ann Charlott Lade, Marknadschef på Interface.

Biofilisk design strävar efter att behålla individens närhet till naturen i de miljöer vi lever och arbetar i varje dag. Det är ett svar på människans behov att vara nära naturen och strävar efter att återskapa en naturlig känsla i miljöer skapta av människan.

Interface kollektion Human Nature påminner om småsten, sten och gräs, och är organisk i utseende och textur. Färgpaletten är naturligt inspirerad. Denna kollektion skapar en känsla av utomhus – inomhus.

Skinny planks kan läggas i vilket mönster man föredrar. Kollektionen imiterar känslan av ett naturligt trägolv. Variationen av färger i varje färgsättning är subtil, och kollektionens färgpalett är inspirerad av naturen. Skinny Planks har också inspirerats av träplankans klassiska format.

Serien Urban Retreat imiterar naturliga ytor som gräs och skapar en behaglig känsla i rummet.

— Som leverantör till offentlig miljö i Sverige är det mycket viktigt att vi inspirerar våra kunder och skapar miljöer att trivas i. Interface erbjuder därför fria workshops ”Design Labs” där arkitekter och andra viktiga parter får lära sig mer om biofili och hur det påverkar människor. Våra Design Labs för samman teori med praktik och vi har fått mycket positiv feedback på våra workshops, avslutar Ann Charlott Lade.

Till denna pressrelease bifogas mer information om biofilisk design i form av skriften 14 patterns of Biophilic design.

Interface, Inc. är världens största tillverkare av modulära textilgolv och har nyligen utvidgat sitt sortiment med en ny LVT-kollektion. Våra hårda och mjuka golv är utformade för att kombineras i ett integrerat golvsystem. Hållbarhet står i fokus hos Interface och vi vill minimera vår påverkan på miljön och samtidigt öka värdet för våra aktieägare. Vårt Climate Take Back™-initiativ fokuserar på att driva positiv förändring i världen för att skapa ett klimat som är anpassat för liv.

Nyligen kom Interface på tredje plats på GlobeScan och SustainAbilitys 20th Annual Sustainability Leaders Survey. Interface är det enda företaget som har vidhållit en plats varje år sedan starten 1997.

För mer information besök http://www.interface.com/EU/sv-SE/sverige

Följ oss på Twitter, YouTube, Facebook, Pinterest, LinkedIn, Instagram, och Vimeo

Sofie Philipsson

Presskontakt Nordic Trade Marketing Manager Nordics & Baltics PR & communication

Ledande design, innovation och miljömässig hållbarhet.

Interface, Inc. är ett globalt kommersiellt golvföretag och världens största tillverkare av kommersiella textilplattor. Vi har nu utvidgat vårt sortiment till att även innefatta LVT och nora® gummigolv. Vårt modulära system hjälper kunder att skapa vackra, kreativa interiöra utrymmen samtidigt som de påverkar de människor som använder dem och vår planet positivt. Vårt Climate Take Back™-initiativ fokuserar på att driva positiv förändring i världen för att skapa ett klimat som är anpassat för liv.

Interface
Rosenlundsgatan 40