Globalt SKF-uppdrag till Göteborgsbaserade Intermezzon

Görs av SKF:s säljare och säljchefer, på samtliga nivåer, världsbäst på säljteknik och att förstå kundernas behov. Det prestigefyllda uppdraget fick Göteborgsbaserade Intermezzon. Resultatet rullade i dagarna ut till säljare i Sverige, USA, Kina, Tyskland, Italien med mera.

Tidigare i år fick 350 av SKF-chefer på olika nivåer gå igenom utbildningen och det blev tummen upp direkt.

- Det här är första gången vi på SKF har utvecklat en gemensam metodik för sälj och säljledning, samt ett gemensamt koncept för att utbilda samtliga chefer, oavsett region eller bransch. Det här ger oss en stark bas att bygga vidare från och innebär än mer konkurrenskraft, säger Michael Crean, Sales Director, Industrial Sales, SKF Western Europe.

En framgångsfaktor I projektet är att Michael Crean själv, liksom flera andra i SKF:s högsta ledning, tog ett stort ansvar i utvecklingen och hade ett nära samarbete med Intermezzon.

Feedbacken från deltagare i en rad olika länder har varit överväldigande.

- Bästa träningen jag någonsin genomgått, och då har jag nog deltagit i minst 10 säljträningar under min 30 år långa karriär, säger Dave Southam, account manager på SKF i Kanada.

Det är ett ambitiöst utbildningsprogram som kombinerar moderna och traditionella läroformer. Klassrumsundervisning är den största delen, men för att kunna mäta effekten och skapa större möjlighet för praktisk träning varvas respektive program med e-learning och e-simulering under tre till fyra månader. I simuleringarna får säljcheferna chans att tillämpa det de lärt sig under klassrumsdagarna i praktiska scenarion. På samma sätt kan säljarna träna på utmanande säljsituationer, så att de är bättre förberedda när de träffar sina verkliga kunder i skarpt läge.

- I stället för att fokusera på olika koncept och ledarmodeller har vi skräddarsytt ett pragmatiskt program som tränar individen i HUR de ska göra. Det finns knappast för lite teorier inom sälj och säljledning, det är att lära ut hur man gör som är den stora utmaningen. Där erbjuder Intermezzon något unikt och det var därför SKF valde just oss, säger Ulf Larsson, vice VD på Intermezzon.

När SKF:s säljare har gått igenom kurserna betyder inte det att utbildningen är slut. Intermezzons utbildningar ger mätbara resultat. Säljchefer och högsta ledningen kan enkelt se inom vilka områden medarbetarna nått önskvärd nivå eller var det krävs mer träning.

- Det har varit ett nära samarbete och ett aktivt deltagande från såväl SKF:s högsta ledning som säljare och säljchefer från olika regioner, avslutar Ulf Larsson.

Vi kommer att följa upp detta med ett frukostseminarium under hösten, där SKF medverkar och berättar om resultat från utbildningssatsningen.

Om Intermezzon:

Intermezzon släppte den första datorbaserade säljsimulatorn på marknaden 1998. I dag har över en miljon chefer och medarbetare genomfört utbildningar i Intermezzons utbildningssystem. Intermezzon har levererat förändringsprojekt, sälj- och ledarskapsprogram till flera av Sveriges mest välkända företag som Telia, Ericsson, Swedbank, Handelsbanken och Volvo.

• Evenemang

För att lära känna oss, följ oss gärna i våra sociala kanaler och via vårt nyhetsbrev:

Intermezzon på Facebook Intermezzon på LinkedIn Intermezzon Nyhetsbrev

INTERMEZZON har byggt utbildningsprogram inom sälj och ledarskap i över 20 år. Vi har kombinerat e-Simuleringar och klassrumsträningar i riktig Blended Learning sen sekelskiftet. Vi har sett vilka utmaningar våra kunder möter på när de ska lansera och rulla ut sina utbildningssatsningar. Vi har sett vad som funkar och vad som inte funkar.

Tomas Dreifaldt

Presskontakt Founder & Senior advisor, Blended Learning +46 706 37 41 00