Gå direkt till innehåll
Internetdagarna 2023 äger rum 20–21 november och leds av Måns Jonasson och Aisha Mossberg.

Cory Doctorow huvudtalare på Internetdagarna 2023

Cory Doctorow är en av världens främsta opinionsbildare för medborgerliga rättigheter på internet. På Internetdagarna i november är han en av fyra huvudtalare och kommer prata om maktobalansen mellan nätjättarna och användarna.

Konferensen Internetdagarna arrangeras av Internetstiftelsen 20–21 november 2023. Hela konferensen är digital och öppen för deltagare från hela världen.

– AI-boomen, den gröna omställningen och säkerhetsfrågor kopplat till ett oroligt omvärldsläge har präglat det senaste året. Det här – och mycket annat – kommer vi att lyfta på Internetdagarna genom både huvudtalare och i fokusområden när vi för fjärde året i rad genomför konferensen helt online. Det känns både spännande och angeläget, säger Carl Piva, vd, Internetstiftelsen.

Cory Doctorow om att ta tillbaka makten över internet

Till årets Internetdagarna är fyra internationella huvudtalare inbjudna. Författaren, journalisten och nätaktivisten Cory Doctorow har en närmast legendarstatus i internetvärlden. Han arbetar för att öka användares medvetenhet om öppna data och medborgerliga rättigheter på internet – och skriver opinionstexter i tidningar som Wired, The Guardian och The New Yorker. När Cory Doctorow huvudtalar på Internetdagarna i november gör han det under budskapet att det är dags för användarna att ta tillbaka makten över internet, efter att nätjättarna tagit dem som gisslan på sina plattformar och dränerat dem på data för maximal vinst.

Sasha Luccioni är en av världens ledande forskare inom det man kallar etisk artificiell intelligens. På Internetdagarna pratar hon om hur AI-tekniken kan användas på ett sätt som respekterar grundläggande mänskliga rättigheter, rätten till privatliv och ekologisk hållbarhet. Helt enkelt en AI som ska komma hela mänskligheten till godo.

Ann Reardon är dietist, forskare och youtuber. 2011 startade hon kanalen "How to cook that" på Youtube för att dela bakningstips men upptäckte att Youtube svämmade över av så kallade hacks på smidigare matlagning och bakning. Problemet var bara att de flesta av tipsen inte funkade. Hon fick då upp ögonen för hur så kallade innehållsfabriker pumpar ut innehåll och började göra egna videor som avslöjade bluffarna.

Abeba Birhane är en prisbelönt etiopisk forskare i kognitiv beteendevetenskap och datavetenskap. Hennes mest uppmärksammade arbete handlar om algoritmisk bias, det vill säga när fördomar byggs in i själva koden som är grunden för de beslut, rekommendationer och analyser som ett datorsystem gör. Fördomarna finns både hos utvecklaren själv och i det stora antalet data som systemet drar sina slutsatser från.

– Internetdagarna handlar om fortbildning, inspiration och dialog. Med konferensen vill vi bidra till nya perspektiv och rikta strålkastarljuset mot angelägna och aktuella frågor som rör samhällsutvecklingen kopplad till internet och digitaliseringen. Vi har fyra oerhört intressanta huvudtalare som jag tror kommer att tillföra mycket ny kunskap. Dessutom kommer årets deltagare märka att vi förnyat hela konferensupplägget, med sju spännande fokusområden som täcker allt från AI och trendspaningar till säkerhet och digital delaktighet, säger Jannike Tillå, kommunikations- och affärsområdeschef, Internetstiftelsen.

Mer information om huvudtalarna finns på Internetdagarnas webbplats: https://internetdagarna.se/huvudtalare-2023/

Utöver huvudtalarna innehåller Internetdagarna fokuspass inom följande områden:

• Kommunikation
  • Trendspaningar
  • AI
  • Säkerhet
  • Skola
  • Integritet
  • Digital delaktighet

Läs mer om respektive temaspår på Internetdagarnas webbplats: https://internetdagarna.se/program-2023/

Om Internetdagarna 2023

Internetdagarna pågår 20–21 november 2023. Konferensen arrangeras av Internetstiftelsen. Internetdagarna är Sveriges viktigaste konferens för dig som vill ha kunskap om internet och hur digitaliseringen påverkar individ och samhälle.

Olle Hallberg, pressansvarig, Internetstiftelsen
olle.hallberg@internetstiftelsen.se

Om Internetstiftelsen

Internetstiftelsen är en oberoende, affärsdriven och allmännyttig organisation. Vi verkar för ett internet som bidrar positivt till människan och samhället.

Vi ansvarar för internets svenska toppdomän .se och sköter drift och administration av toppdomänen .nu. Intäkterna från affärsverksamheten finansierar en rad satsningar i syfte att möjliggöra att människor kan nyttja internet på bästa sätt, och stimulera kunskapsdelning och innovation med inriktning på internet.

Exempel på våra satsningar är start- och mötesplatsen Goto 10, rapporten Svenskarna och internet, lärresursen Digitala lektioner, konferensen Internetdagarna och mätverktyget Bredbandskollen. Vår vision är att alla i Sverige vill, vågar och kan använda internet.

Om Internetstiftelsen

Emma Fritze

Presskontakt Pressansvarig +46 72 003 29 91

Välkommen till Internetstiftelsen!

Exempel på våra satsningar är start- och mötesplatsen Goto 10, rapporten Svenskarna och Internet, lärresursen Digitala lektioner, konferensen Internetdagarna och mätverktyget Bredbandskollen. Vår vision är att alla i Sverige vill, vågar och kan använda internet.

Internetstiftelsen
Hammarby Kaj 10 D, Box 92073