Ny stark laguppställning i Intersports styrelse

Intersport fortsätter att satsa framåt. Strategin och målet är tydlig: Att bli den ledande sportkedjan i Sverige. Nu är laguppställningen för en ny styrelse klar.

– En mycket kompetent styrelse som ger alla förutsättningar för Intersport att lyckas, säger Intersports VD Ulf Kinneson.

I somras blev det officiellt att Adelis Equity går in som ny majoritetsägare i Intersport som därmed bildar en integrerad butikskedja. I den nya styrelsen som ska driva arbetet framåt finner vi flera starka namn som Jonas Guldstrand, Patrik Nilsson och Thommy Nilsson.

Jonas har en gedigen erfaren från detaljhandeln med flera toppositioner inom H&M och Patrik är idag VD för Gant och tidigare VD för Adidas i Nordamerika. Thommy har tidigare varit VD för KappAhl och JC och har idag flera styrelseuppdrag inom detaljhandeln.

– Intersport ska bli bäst på sport och satsar mer än någonsin på konsument- och shoppingupplevelsen i butik. Ett tydligare sortiment, ökad sportkänsla och kunnig personal är några av de viktigaste ingredienserna. Den samlade erfarenheten i den nya styrelsen kommer väl till pass i det arbetet, säger Ulf Kinneson.

Jan Åkesson från Adelis Equity går in som ny ordförande bolaget.

– Vi har fått till en bra mix av kompetenser som är helt rätt för Intersport. Jag ser fram mot ett spännande arbete framåt, säger Jan Åkesson.

Huvudägaren representeras även av Gustav Bard och Erik Hallert. Tidigare styrelseordförande Lars Ljungälv, VD för Swedbank i södra Sverige, samt Marcus Samuelsson, tidigare lokal ägare av flera framgångsrika Intersport-butiker, sitter kvar i styrelsen för att representera minoritetsägarna.

För ytterligare information kontakta:

Jan Åkesson, Styrelseordförande och Co-Managing Partner, Adelis Equity, +46 8 525 200 01

Ulf Kinneson, VD, Intersport, +46 31 727 95 00

Om Intersport: Intersport bildades 1961 och är ett av Sveriges mest kända varumärken med cirka 150 butiker i Sverige. 2014 omsatte de svenska Intersport-butikerna 4 miljarder kronor (inkl. moms). Intersport Sverige AB är licenstagare och aktieägare i Intersport International Corporation, som är världens största sportkedja med 5 500 butiker i 44 länder. 2014 omsatte Intersport över 10,8 miljarder euro globalt. www.intersport.se