Stark utveckling & positivt resultat - "INTERSPORT vänder negativ trend!"

2018 startades mitt i en kraftig förändringsresa för INTERSPORT, en resa som fortfarande pågår och skapar stor framgång såväl internt som externt. Företaget implementerade en ny värdegrund, vision, mission och affärsidé redan under inledande delen av året. Och därefter har nyheter och nytänkande processer avlöst varandra.

-Flera stora och viktiga initiativ är i drift och vi kan presentera ett positivt rörelseresultat för 2018. Det har varit vårt mål och är en bekräftelse på att våra initiativ till förändring ger resultat, summerar INTERSPORT´s VD Marcus.

Tydlig positionering som Sveriges ledande omnikanal

Fokus har legat på företagets väg mot att fortsatt vara den ledande omnikanalen i Sverige. Investeringar i ny plattform, nytt kassasystem och nytt centrallager i Nässjö samt fortsatt anpassning av antalet butiker är några betydande delar. Dessutom har utvecklingen av digital hylla och succétjänsten boka & hämta fortsatt starkt.

-Vi har ett extremt kundfokus för att tillgodose dagens konsumentbeteende. Ett kvitto på att vi lyckas är utmärkelsen Sveriges bästa varumärke enligt konsumenterna själva i höstas, säger Johan Lidenmark, Chief Digital Officer på INTERSPORT.

Positivt resultat, minskade kostnader och stark tillväxt online

INTERSPORT har vänt en negativ trend och kan presentera ett positivt rörelseresultat på fem miljoner kr före avskrivningar och avsättningar för butiksstängningar. Bolaget belastas med stora avskrivningar hänförliga till ägarförändringen 2015 och försäljning på jämförbara butiker blev 1,5% lägre jämfört med föregående år. Däremot har e-handeln vuxit kraftigt och den digitala handeln ökade med 72% totalt.

-Den stora omställningen tillsammans med ett betydande kostnadsfokus gör att vi minskat våra kostnader med cirka ca 60 miljoner kronor under 2018, säger Marcus.

Förändringsresan fortsätter…

Företagets VD är nöjd med företagets resultatförbättring och utveckling men konstaterar att vi kommer få se betydligt mer av INTERSPORT framöver. Förändringsresan för att ta positionen som Sveriges mest inspirerande sportdestination fortsätter.

-Årets framsteg är i rätt riktning men vi kommer fortsätta utmana oss själva och sätta minst lika höga krav på oss som dagens konsumenter gör, avslutar Marcus.