Gå direkt till innehåll
Halland har potential att bli en talangmagnet: ny rapport kan bli startskott för regionalt samarbete.

Pressmeddelande -

Bristen på arbetskraft är rekordhög inom en rad branscher och prognoser visar att efterfrågan kommer fortsätta öka. För att rekrytera kvalificerade kandidater har det blivit viktigare än någonsin för kommuner, regioner och arbetsgivare att förstå platsens attraktionskraft och var efterfrågad kompetens vill jobba och bo. Därför har Invest in Halland tillsammans med Future Place Leadership tagit fram rapporten Talent City Index Halland som ger svar på frågor om Hallands attraktionskraft.

Under tisdagen träffas Region Halland, de halländska kommunerna, offentliga aktörer och representanter från näringslivet för att ta del av rapporten. Förhoppningen är att detta ska bli startskottet för en fortsatt dialog gällande attraktionsfrågor och att positionera Halland som näringslivsdestination.

– Kompetensfrågan är avgörande för näringslivets omställning och framtida konkurrensförmåga. Rapporten ger oss värdefulla insikter om Hallands attraktionskraft och hur den tilltalar olika yrkes- och åldersgrupper. Genom att förstå regionens styrkor och anpassa vår kommunikation kan vi komplettera företagens arbetsgivarvarumärken och maximera potentialen att locka eftertraktad kompetens till Halland, säger Ann-Mari Bartholdsson Verksamhetschef, Näringslivsavdelningen Region Halland.

Talent City Index Halland bygger på en undersökning bland 2 000 svenskar i den grupp som är mest flyttbenägen mellan 20–45 år. Rapporten gör en djupdykning i Hallands attraktionskraft och tittar bland annat på hur Halland attraherar kompetens utifrån 11 utvalda yrkeskategorier och nuvarande geografisk placering. Den tittar även på flyttbenägenhet, utflyttning och eventuella hinder för flytt.

Ett urval av insikter från rapporten:

• Halland har stor potential att positionera sig som en av Sveriges främsta regioner för att locka till sig framtidens mest efterfrågade kompetens.
    • Tre halländska städer, Falkenberg, Halmstad och Varberg, ligger på topp 10 i rankingen över svenska städers attraktionskraft i relation till befolkningsmängd. Halland är därmed, tillsammans med Skåne, de enda länen som placerar sig med tre stadsregioner i topp.
    • Hallands attraktionskraft är särskilt stark i Göteborg, Jönköpings län, Övriga Västra Götaland och Kronobergs län.
    • Respondenter som rankar halländska städer högt uppger ekonomiska skäl och fastighetspriser som ett eventuellt hinder för flytt från nuvarande bostadsort.
    • Halland rankar särskilt högt hos yrkesgrupper som: Ingenjörer, Hälsa och Sjukvård, Naturvetare, Egenföretagare och Frilansare.
    • Även hos studenter placerar Halland sig högt. Dock visar rapporten att det finns risk för talangläckage då endast 32,5% av studenterna vid Högskolan i Halmstad väljer att stanna i regionen efter avslutade studier.

Välkommen att ta del av hela rapporten under relaterad media.

För mer information om Talent City Index: www.talentcityindex.com

Om Invest in Halland

Invest in Halland är en regional verksamhet med uppdrag att stärka Hallands konkurrenskraft, förnyelseförmåga och hållbara tillväxt genom att attrahera företag, kompetens och investeringar.

Vi arbetar med att marknadsföra och utveckla Halland som näringslivsdestination och hjälper internationella företag att investera och expandera i Halland. Vi erbjuder kostnadsfri och konfidentiell vägledning genom etableringsprocessen samt bidrar med värdefulla nätverk och kontaktvägar.

www.investinhalland.com

Sophie Holmqvist

Presskontakt Kommunikation & Marknadsföring Invest in Halland 0790-982136

Välkommen till Invest in Halland!

Har du tänkt på att livet är en del av näringslivet? Om du vill bygga en verksamhet som håller och växer långsiktigt, måste livet utanför företaget också fungera. För dig, din familj och dina anställda. Därför ska du investera i Halland, den bästa livsplatsen.

Invest in Halland är ett initiativ av Region Halland tillsammans med de halländska kommunerna.

Invest in Halland
    301 80 Halmstad