Innovationsstipendiet: Här är vinnarna 2013

Idag korades de sju vinnarna av Stockholms stads Innovationsstipendium 2013. De representerar framtidens entreprenörer. Bland årets innovationer märks HeProCalc, realtidsmätning av läkemedelsdosering under öppna hjärtoperationer, och aktivitetsguiden Spontano för mobilen.

Ulla Hamilton (M), företagarborgarråd och ordförande i Stockholm Business Region, delade idag ut stipendiet vid en ceremoni i stadshuset.

- Innovatörer driver på många sätt Stockholm framåt genom att skapa tillväxt som arbetstillfällen. Årets stipendiater är på så vis med och bygger framtidens Stockholm. Genom Innovationsstipendiet får vi chansen att både lyfta fram och tacka dessa personer, säger Stockholms stads företagarborgarråd Ulla Hamilton (M).

Stipendierna är indelade i sju kategorier som speglar Stockholms starkaste näringar. Stipendiaterna är:

IT & Telekom: P2ALS, Mårten Persson, Dimitris Giannoccaro och Falah Hosini (en molnbaserad tjänst som förenklar patentstrategiskt arbete för innovatörer)

Miljöteknik: Nano Control, Adrian Jose Cabezas Morales (en patenterad, unik lösning för luftrening)

Kulturella & Kreativa näringar: Pendulum Playground, Johan Wellton (en scenkonstruktion som kombinerar ljus, kropp och rörelse)

Vardagsprodukter: Easytap, Vilho Eriksson (Förenklar påfyllnadsprocessen av bag-in-box och förlänger dessutom hållbarheten)

Tjänster: Jiddr, Josefine Wahlberg och Marie Altus (en samtalsapp för unga)

Besöksnäring: Spontano, Ludvig Linse och Oskar Linse (en besöksguide för mobilen)

Life Sciences: HeProCalc, Per Srisophon Stensved och Jonas Stensved (realtidsmätning av läkemedelsdosering under öppna hjärtoperationer)

Stockholms stads Innovationsstipendium är sedan 1985 ett av Sveriges största pris för innovatörer – amatörer som proffs – och har för många varit en startinjektion till livskraftiga företag. Syftet är att främja kreativitet och företagande.

- Det är inspirerande att se bredden på årets innovationer som förenklar i vardag, jobb och sjukvård. Stipendiaterna är sanna ambassadörer för Stockholm. Och efter att ha följt tidigare stipendiater vet jag att det här innebär en skjuts i arbetet framåt då stipendiet är en kvalitetsstämpel även utanför Sverige, säger Ulla Hamilton.

Läs mer om årets samtliga nominerade.

Följ oss på Twitter, #Innoveramera

Om Stockholms stads Innovationsstipendium

Innovationsstipendiet  är stockholmarnas eget pris och delas ut inom sju kategorier: IT & Telekom, Miljöteknik, Kulturella & Kreativa näringar, Vardagsprodukter, Tjänster, Besöksnäring och Life sciences. Stipendiet är på 85 714 kronor per kategori och för att nomineras måste den tävlande vara bosatt eller arbetande/studerande i Stockholms stad.

Stipendiaterna offentliggörs under en ceremoni i Stadshuset den 6 december. Stipendierna delas ut av Stockholms stads företagsborgarråd och ordförande i Stockholm Business Region, Ulla Hamilton.

Tobias Nässén, presskontakt Ulla Hamilton, tel: 076-122 92 02

Ann-Charlotte Jönsson, PR Manager, Stockholm Business Region,