Veckans vintips!

Château Plain Point 2005

Måste få berätta om ett möte jag hade med ett par äldre och sofistikerade damer under midsommarhelgen. Då båda damerna, som närmar sig 90 års-strecket blev väldigt intresserade när de undrade vad jag jobbade med. De förklarade för mig att de hade en liten vinklubb i hemstaden och att de provade viner en gång i månaden. När jag då frågade hur de lägger upp provningen, fick jag följande svar: "Jo, först köper vi ett par flaskor på systembolaget och det skall vara snygga etiketter och åker sedan hem till någon utav oss. Eftersom en av mina väninnor är den som har bil och därmed är chaufför för oss och den andra väninnan inte tål vin, så blir det jag som får berätta hur det smakar och de andra bekräftar genom att hitta motsvarande dofter i vinet."

-Hur många är ni i vinklubben, undrade jag?
-Det är bara vi tre och vi har jättetrevligt!

En ganska trevlig klubb förmodligen och hade de valt Château Plain Point 2005 vid sin provning hade de fått ett vin med en härlig djupröd färg, dofter av bigarråer, skogsbär och läder. Taninerna är mjuka och behagliga och vinet har en bra fruktsyra som balanserar fint mot smaken av skogsbär, läder och tobak. Ett vin med en härlig lång eftersmak.

Till detta ljuvliga vin hade jag nog föreslagit de tre äldre damerna att laga till en ugnsgrillad fläskfilé med gräddig pepparsås, tomat provencale och rostade rotfrukter. En kombination av mat och dryck som tillfredsställer både de som smakar och doftar.

Thomas Hector

Läs mer och ta del av vinet här.