Blandat sökresultat utnyttjas dåligt!

Blandat sökresultat (webb, video, nyheter etc) i sökmotorernas resultatlistor innebär enorma möjligheter för annonsörer som nordiska företag är dåliga på att utnyttja, visar ny undersökning.

Sökmotorernas nya sätt att lista och visa sökresultat ger nya möjligheter för sökmarknadsförare att nå resultat. I en undersökning som utfördes av undersökningsföretaget Jupiterresearch under hösten 2008 framkommer dessvärre att Norden ligger långt efter övriga Europa när det gäller att utnyttja de tekniker som nu utvecklats.

Nästan 75% av alla Googles sökresultat innehåller idag en blandning av traditionella webbsidor och nya former av innehåll som främst nyheter, PR och video. En sökmotoroptimerad video har över 50 gånger högre sannolikhet att visas på första sidan i ett sökresultat jämfört med en relevant textsida. Även digitalt distribuerade pressreleaser visar på stora möjligheter till topplaceringar.

Detta till trots är det endast 5 % av svenska och nordiska sökmarknadsförare som idag arbetar aktivt med optimering av video, PR och nyhetsinnehåll jämfört med 20% i övriga Europa.

Patrik Gamryd, VD på iProspect i Sverige säger:

"- Detta nya sätt som sökmotorerna visar resultat på är en ny företeelse i den här delen av Europa. Det är en förändring som öppnar för intressanta möjligheter för de marknadsförare som tar till sig och implementerar det i sin strategi för sökmarknadsföring. Att en kanal som YouTube nu lanserats med en lokal version gör videobaserat innehåll ännu mer intressant".

"- Det finns sedan tidigare mycket intressanta lokala distributionskanaler för nyheter och pressreleaser som tex. Newsdesk. De har byggt in sökmotorsynlighet i sin teknik vilket gör kanalen mycket lämpad för att distribuera material och nå resultat i sökmotorerna på en och samma gång ".

"- Det som är förvånande är att undersökningen visar på så låga siffror i användandet av dessa metoder på den nordiska marknaden. Alla som har följt utvecklingen av sökmotorernas sätt att visa innehåll i USA de senaste åren har insett att det bara är en tidsfråga innan metoderna skulle komma även till Europa och innebära jättespännande möjligheter" säger Patrik Gamryd.

För frågor eller kommentarer vänligen kontakta:

Patrik Gamryd, VD iProspect AB, 08-555404 08, patrik.gamryd@iprospect.se

Med en personalstyrka på ca 470 anställda och med kontor i både USA, Asien och Europa är iProspect ett av de världsledande företagen inom sökmarknadsföring och enda företag med full nordisk täckning. iProspect i Sverige arbetar sedan tidigare med kunder som bland annat Pfizer, Svensk Fastighetsförmedling, Arla, Trygg-Hansa och Ticket.