DN/Ipsos: Ökat stöd för S i försvarsfrågan

Efter en höst med flera kränkningar av svenskt luftrum och vatten av främmande makt så visar DN/Ipsos undersökning att stödet för Socialdemokraternas försvarspolitik ökar och att Moderaterna har tappat sakfrågeägarskapet när det handlar om Sveriges försvar.

Försvarsfrågan har dominerats av Moderaterna under långa perioder, även om S tidvis varit jämnstarka. Efter att M åtnjutit störst förtroende i försvarsfrågor under senare tid är det idag dött lopp mellan Socialdemokraterna och Moderaterna när det gäller vilket parti som har bäst politik för försvaret. Jämfört med senaste mätningen i augusti så ökar andelen som anser att Socialdemokraterna har bäst försvarspolitik från 15 procent till 20 procent, en statistiskt signifikant ökning. Motsvarande siffra för Moderaterna är 21 procent.

Andelen som anser att Kristdemokraterna har bäst politik när det handlar om flykting- och invandringsfrågor ökar signifikant, från 3 procent i augusti till 7 procent i januari. Kristdemokraterna har presenterat nya integrationspolitiska förslag under mätperioden och de nya förslagen har sannolikt fått genomslag i mätningen. Samtidigt minskar andelen som anser att Folkpartiet har bäst flykting- och invandringspolitik från 9 procent till 4 procent. Förändringen är statistiskt signifikant. Socialdemokraterna innehar fortsatt sakfrågeägarskapet i flykting- och invandringsfrågor.

Socialdemokraterna är fortfarande det parti som flest anser har bäst politik för skola och utbildning, men andelen minskar från 30 procent i augusti till 26 procent idag, en statistiskt signifikant minskning. Även Vänsterpartiet tappar i skolfrågan, från 7 procent till 4 procent.

När det handlar om jobb och sysselsättning är det fortsatt dött lopp mellan Moderaterna och Socialdemokraterna. 33 procent anser att Moderaterna har bäst jobbpolitik (oförändrat) medan 30 procent anser att S har bäst jobbpolitik (en minskning inom felmarginalen från 33 procent i augusti).

Moderaterna är fortfarande, med god marginal, det parti som väljarna anser har bäst politik när det handlar om Sveriges ekonomi. 44 procent anser att Moderaterna har bäst politik, jämfört med 23 procent för Socialdemokraterna. Sedan augusti har inga förändringar skett när det gäller bedömningen av partiernas politik för Sveriges ekonomi.

Största enskilda förändringen jämfört med augusti är Miljöpartiets tapp när det gäller politik för miljö och klimat. 44 procent anser att Miljöpartiet har bäst politik för miljö och klimat, en statistiskt signifikant minskning från 56 procent till 44 procent. Samtidigt ökar andelen som anser att Centerpartiet har bäst miljö- och klimatpolitik från 11 till 15 procent, även den förändringen är statistiskt signifikant.

Socialdemokraterna innehar sakfrågeägarskapet när det handlar om sjukvård och äldreomsorg. Dock minskar andelen som anser att S har bäst politik för äldreomsorgen från 39 procent i augusti till 34 procent idag.

Läs hela rapporten om sakfrågeägarskap i politiken här.

För mer information, kontakta:
David Ahlin, david.ahlin@ipsos.com
Business Unit Manager, Ipsos Public Affairs

Bild: Nordiska Ministerrådet. Fotograf: Johannes Jansson (http://www.norden.org/en/news-and-events/images/topics/foreign-and-security-policy/DSC1761.jpg/view)

• omsorg
  • migration
  • invandring
  • flyktingfrågor

Ipsos är ett globalt strategi- och analysföretag med ca 17 000 anställda och verksamhet i 90 länder. Ipsos erbjuder full service inom research och analys genom sex globala affärsområden: Ipsos ASI (Kommunikation och reklam), Ipsos Marketing, Ipsos Media, Ipsos Public Affairs, Ipsos Loyalty och Ipsos Observer (Datainsamling och sammanställning). Ipsos är noterat på Parisbörsen och har huvudkontor i Paris. www.ipsos.se, www.ipsos.com