Alkoholreklamens baksida

Det är fredagsmys för vuxna. Den sofistikerade miljön, musiken och den dämpade belysningen försätter oss i stämning. I slow-motion fylls kristallglaset upp med den gyllengula vätskan. Den bilden av alkoholkonsumtion möter oss allt oftare, men i sin nya reklamfilm låter IQ oss följa med även till alkoholens baksida. Där sväljer man inte spriten utan att grimasera, där får barnen se sina föräldrars sämsta sidor och glamouren förvandlas snabbt till torftighet.

Filmen ”Smoothness” visas på tv med början i morgon, torsdag 10 november.

– En klar majoritet av svenska folket tycker att alkoholreklamen ger en förskönande bild. Alkoholdrycker förekommer i vackra, problemfria miljöer men det är bara en sida av myntet, glaset är dubbelbottnat vilket bör diskuteras, säger Magnus Jägerskog, vd för IQ. Vi presenterar både en ljusare och en mörkare bild av alkoholkonsumtion.

I filmen visas en stimmig, trevlig pubmiljö. Spritmärket Taman är helt påhittat, men det finns likheter med stämningen som ges i alkoholreklam. Alkohol förknippas med gemenskap och glädje. Men alkoholen har också en baksida och i ”Smoothness” fortsätter scenen där reklamens kameror stängs av.

– Allt för sällan ifrågasätts innehållet i den masskultur som sköljer över oss i form av rörlig bild, säger Gunilla Jarlbro, professor i medie- och kommunikationsvetenskap. Inte minst gäller det reklamen och kanske alldeles särskilt en så försåtlig typ av reklam som den för alkohol. Genom att våga bryta igenom alkoholreklamens klichéer bidrar IQ till vår förståelse för hur lätt vi påverkas av bilder och hur lätt man kan bli manipulerad av längtan efter det vackra.

Alkoholreklamen exploderar
Investeringarna i alkoholreklam har nästan fördubblats på två år och är 2010 uppe i drygt 667 miljoner kronor, enligt Sifo. TV dominerar och får drygt hälften av reklaminvesteringarna. Internet och oadresserad direktreklam är nya kanaler för alkoholreklamen.

Två av tre svenskar tycker att reklam för alkohol är förskönande, det visar en undersökning som Novus har gjort på uppdrag av IQ. Majoriteten tycker att reklam för öl, vin och sprit uppmanar till bruk av alkohol. Femton procent tycker att alkoholreklamen vanligtvis vänder sig till personer under 25 år - trots att det är olagligt.

Över hälften av svenskarna tycker också att exponeringen av öl, vin och sprit har ökat i matprogram. Många ser även en ökning i dokusåpor, tv-serier och filmer de två senaste åren.

Fakta om ”Smoothness”
”Smoothness” kommer att visas i TV vecka 45-48 samt 52. Ingen alkohol dricks i filmen.

Produktionsbolag: Flodellfilm
Regissör: Tomas Jonsgården
Reklambyrå: Forsman & Bodenfors

Här kan du se filmen: http://www.youtube.com/watch?v=bR7nLertwFk

Fakta om opinionsundersökning och reklaminvesteringar
IQ:s undersökning, som genomfördes av Novus 25 - 31 oktober 2011, omfattar 1 616 webbaserade intervjuer. De tillfrågade är ett riksrepresentativt urval av den svenska allmänheten, 16 år eller äldre.

För ytterligare information:
Magnus Jägerskog, IQ, 070-227 70 35

• socialt ansvar
  • alkoholreklam
  • alkohol

IQ verkar för en smartare syn på alkohol - att skapa en förändring av attityder och beteenden som resulterar i minskade alkoholskador. IQ lyfter fram projekt, goda exempel, som kan inspirera fler att göra mer för att minska alkoholkonsumtionen. Läs mer på IQ.se.