IQ och SAFE Education i nytt samarbete om alkohol och träning

Enligt en ny undersökning* som IQ låtit Sifo genomföra uppger drygt hälften av de svarande mellan 18-34 år att de, i samband med träning, skulle vilja få information kring hur alkohol påverkar deras träning. Nu inleder IQ och SAFE Education, Nordens ledande utbildningsföretag för instruktörsutbildningar, ett samarbete kring alkohol och träning.

Syftet med samarbetet är att ge kunskap och förutsättningar för ett smart förhållningssätt till alkohol bland personer som tränar eller är aktiva inom idrottsvärlden.

– Att över hälften av alla personer mellan 18-34 år i Sverige vill ha information om alkohol och träning visar att den här satsningen både är viktig och efterfrågad. I och med vårt samarbete med SAFE Education kan vi nu jobba långsiktigt för att öka kunskapen kring hur alkohol påverkar träning, säger Magnus Jägerskog, vd på IQ.

Samarbetet innebär bland annat att IQ kommer att föreläsa om alkohol och träning vid olika evenemang som SAFE Education arrangerar. IQ kommer även att förse SAFE Education med information och material kopplat till alkohol och träning.

– För oss som sysslar med utbildning av instruktörer är det viktigt att också prata om hur alkohol påverkar träning. Genom det här samarbetet får vi tillgång till den senaste forskningen om alkohol och träning och IQ:s kunskap inom alkoholområdet vilket känns jättebra, säger Liselott Kågström, VD på SAFE Education.

18-34 år          35-54 år           55+ år            Riket
Ja         52 procent      31 procent       23 procent      34 procent
Nej        38 procent      57 procent       56 procent      52 procent
Vet ej    10 procent     12 procent        21 procent      15 procent

*Sifo genomförde undersökningen, på uppdrag av IQ, under perioden 6 november – 12 november 2014 bland 1000 personer 18 år och uppåt via en webb-panel. I gruppen 18-34 år svarade 264 personer, i gruppen 35-54 år svarade 317 personer och i gruppen 55+ år svarade 419 personer.

För ytterligare information:
Magnus Jägerskog, VD IQ, 070-227 70 35, e-post: magnus@iq.se
Liselott Kågström, VD SAFE Education, 010-110 59 96, e-post: liselott.kagstrom@safe-education.se

• träning
  • alkoholkonsumtion
  • alkohol
  • hur dricker du

IQ verkar för en smartare syn på alkohol genom information om alkoholens risker och inspiration för ett smart förhållningssätt till alkohol, genom IQ:s nätverk som samlar aktörer och goda exempel inom alkoholområdet samt genom kunskap om aktuella alkoholfrågor. IQ-initiativet är ett fristående dotterbolag till Systembolaget.
Läs mer på IQ.se.