IQ:s valborgstips till tonårsföräldrar

Valborg är en högtid då många ungdomar kommer i kontakt med alkohol för första gången. Vanligast är att tonåringar får alkohol från äldre kompisar eller kompisars syskon. På andra plats kommer andra vuxna och på tredje plats de egna föräldrarna*.

- Många ungdomar kommer i kontakt med alkohol för första gången vid valborg. Som förälder kan man göra stor skillnad genom att vara tydlig med vad man tycker och se till att prata om alkohol inom familjen, säger Magnus Jägerskog, vd på IQ.

IQ:s tips till tonårsföräldrar inför valborg:

1. Prata om valborg
Prata med din tonåring om valborg, vad ska de göra, vilka ska de träffa, var ska de vara osv. Berätta hur du ser på alkohol, tider osv.

2. Köp inte ut alkohol
Om du som förälder köper ut alkohol till ditt barn ”visar” du att det är ok att de dricker. Risken att ditt barn råkar illa ut ökar också.

3. Prata med äldre syskon och kompisar
Berätta för äldre kompisar och syskon att du förväntar dig att de inte köper ut alkohol.

4. Håll kontakten
Det är bra att bestämma en tid under kvällen då ni kan höras av på telefon. Det är även bra att som förälder finnas tillgänglig.

5. Kom överens med andra föräldrar
Prata med andra föräldrar om hur de ser på alkohol, vilka tider som gäller för deras barn osv.

- Ingen förälder låter sina barn köra bil utan körkort, lika självklart bör det vara att föräldrar inte köper ut alkohol, säger Magnus Jägerskog, vd på IQ.

Tonårsparlören syftar till att underlätta samtal om alkohol mellan föräldrar och tonåringar. Under april har Tonårsparlören skickats hem till 95 000 föräldrar med barn som fyller 14 år under 2013. Läs mer på www.tonårsparlören.se.

* Källa: C.A.N

För ytterligare information:
Magnus Jägerskog, VD IQ, 070-227 70 35, e-post: magnus@iq.se

• alkohol
  • alkoholdebut
  • alkoholkonsumtion
  • socialt ansvar
  • tonåringar
  • tips till tonårsföräldrar
  • valborgsmässoafton
  • tonårsföräldrar

IQ verkar för en smartare syn på alkohol genom information om alkoholens risker och inspiration för ett smart förhållningssätt till alkohol, genom IQ nätverk som samlar aktörer och goda exempel inom alkoholområdet samt genom kunskap om aktuella alkoholfrågor. IQ-initiativet är ett fristående dotterbolag till Systembolaget.
Läs mer på IQ.se.