Många ungdomar tycker att vuxna dricker mer än vad de borde göra

Enligt en undersökning som IQ genomfört instämmer hälften av alla tonåringar mellan 14-16 år i påståendet att många vuxna dricker mer än vad de borde göra. 7 av 10 tonårsföräldrar instämmer också i påståendet att många vuxna dricker mer än vad de borde göra.

I undersökningen framgår även att 3 av 4 (77 procent) tonåringar mellan 14-16 år, med föräldrar som dricker alkohol, inte ser något problem med detta.

- Alla föräldrar dricker inte alkohol men många gör det och då är det viktiga att vara måttfull. Det handlar inte om att avstå ett glas vin till maten utan att komma ihåg att man som förälder är en förebild och att ens egna alkoholvanor lätt går i arv, säger Magnus Jägerskog, vd på IQ.

IQ har under april skickat hem boken Tonårsparlören till 95 000 föräldrar med barn som fyller 14 år under 2013. I boken finns ett kapitel som heter ”Dricka själv?” där föräldrar kan få råd och tips kring hur de ska hantera sin egen alkoholkonsumtion.

Hela Tonårsparlören finns att läsa på www.tonårsparlören.se

*Undersökningen genomfördes av Novus mellan 12 mars – 2 april bland 1025 föräldrar med tonårsbarn samt 508 ungdomar mellan 14-16 år.

För ytterligare information:
Magnus Jägerskog, VD IQ, 070-227 70 35, e-post: magnus@iq.se

• tonårsparlören
  • tonåringar
  • socialt ansvar
  • alkoholkonsumtion
  • alkoholdebut
  • alkohol

IQ verkar för en smartare syn på alkohol genom information om alkoholens risker och inspiration för ett smart förhållningssätt till alkohol, genom IQ nätverk som samlar aktörer och goda exempel inom alkoholområdet samt genom kunskap om aktuella alkoholfrågor. IQ-initiativet är ett fristående dotterbolag till Systembolaget.
Läs mer på IQ.se.