Mer än var fjärde oroas över närståendes drickande i jul

Var femte svensk (20 procent) tycker att deras julfirande med familjen har påverkats negativt av andras alkoholkonsumtion och fler kvinnor än män har påverkats negativt. Drygt var fjärde tillfrågad (28 procent) är orolig för att någon de firar jul med ska dricka för mycket alkohol. Det visar en ny Sifoundersökning som IQ har beställt.

– Vid jul och nyår dricks det mycket alkohol och det bidrar till oro och obehag för många. Vi måste bli bättre på att våga prata om vilken roll alkoholen ska få spela vid högtider. Om du tycker att det dricks för mycket så är du säkert inte ensam, men någon måste vara först med att lyfta frågan om det ska bli en förändring, säger Karin Hagman, vd på IQ.

Stor oro för andras drickande

Drygt var fjärde (28 procent) svarar att de har varit orolig för att någon de firar jul med ska dricka för mycket alkohol. Fler kvinnor (32 procent) än män (25 procent) är oroliga.

– Är du orolig att någon som du ska fira jul med kommer att dricka för mycket är mitt råd att ta upp detta med hen nu i förväg. Ta upp frågan på ett neutralt sätt, utan att anklaga eller skuldbelägga. Beskriv din oro, ge ett konkret exempel på vad det är som oroar dig med hens alkoholkonsumtion och be om hens tankar kring detta, säger Sara Wallhed Finn, legitimerad psykolog på alkoholmottagningen Riddargatan 1 vid Beroendecentrum Stockholm och medicine doktor vid Karolinska institutet.

Bättre jul med mindre alkohol

IQs undersökning visar att två av tre (66 procent) tror att deras julfirande skulle bli bättre, eller lika bra, om de drack mindre alkohol. Men samtidigt är det en av tio män (10 procent) som tror att deras julfirande skulle bli sämre utan alkohol. Motsvarande siffra för kvinnor är 2 procent.

– Alkoholen påverkar inte bara den som dricker, utan även anhöriga och personer i omgivningen. Att drygt var fjärde är orolig för att någon de firar jul med ska dricka för mycket alkohol borde ge oss alla en tankeställare. Vill du vara den som andra oroar sig över? säger Karin Hagman.

För mycket alkohol på mångas julfirande

Var fjärde (25 procent) har varit på julfirande med familjen eller släkten där det dracks för mycket alkohol. Fler kvinnor (30 procent) än män (20 procent) har upplevt det. Var femtes (20 procent) julfirande har även påverkats negativt av andras alkoholkonsumtion. Var fjärde kvinnas (26 procent) julfirande har påverkats negativt, men bara 14 procent av männens.

Tips inför jul- och nyårsfirandet

• Fundera över ditt eget drickande. Tänk på hur din egen alkoholkonsumtion påverkar andra. Bidrar den verkligen till att det blir trevligare för alla? Vill du vara den som andra oroar sig över?
  • Alkoholtjata inte. Respektera om någon inte vill dricka alkohol, eller inte vill dricka så mycket. Tjata inte, utan låt var och en bestämma själva.
  • Ifrågasätt alkoholkulturen. Om du inte tycker att ni ska dricka alkohol, säg det. Idag finns det många alkoholfria drycker som passar minst lika bra. Är du värd, erbjud fler intressanta alkoholfria alternativ och presentera dem lika naturligt som de alkoholhaltiga.

Fakta om undersökningen

Kantar Sifo genomförde den riksrepresentativa undersökningen, på uppdrag av IQ, under perioden 6-8 november 2019, bland 1183 personer (547 män och 636 kvinnor) 18 år och uppåt via en webbpanel. Se bifogat faktablad för mer detaljerade resultat från undersökningen.

För ytterligare information

Sara Wallhed Finn, legitimerad psykolog, telefon: 070-796 16 40, e-post: sara.wallhed-finn@ki.se
David Wahlund, pressansvarig IQ, telefon: 073-203 73 57, e-post: david@iq.se

Pressbilder:https://www.mynewsdesk.com/se/iq/latest_media