Peter Allebeck ny i IQ:s styrelse

Vid IQ:s årsstämma den 25 april fastställdes IQ:s årsredovisning för år 2012. På årsstämman utsågs även Peter Allebeck till ny ledamot i IQ:s styrelse. Peter Allebeck är professor i socialmedicin vid Karolinska Institutet.

Årsstämman konstaterade att år 2012 var ett betydelsefullt år för IQ med bland annat starten av IQ-nätverk, viktiga kunskapsbidrag och uppmärksammade informationsinsatser.

- Ett allt viktigare ben i IQ:s verksamhet är att bidra med kunskap inom alkoholområdet. När Peter nu tar plats i IQ:s styrelse förstärks den delen ytterligare vilket känns väldigt bra, säger Magdalena Gerger, styrelseordförande i IQ och vd för Systembolaget.

IQ:s styrelse består av Magdalena Gerger (ordförande), Peter Allebeck, Eva Fernvall, Göran Johnsson, Peter Settman och Karin Mattsson Weijber. VD för IQ är Magnus Jägerskog.

- Jag har följt IQ:s arbete under en längre tid och imponerats över kreativiteten i sättet de talar om alkohol. Jag hoppas kunna bidra med kunskap från forskarvärlden i frågor som handlar om alkohol och hälsa, säger professor Peter Allebeck.

I samband med IQ:s årsstämma lämnar Niclas Palmstierna sin plats i IQ:s styrelse.

- Vi i styrelsen vill tacka Niclas för sitt betydelsefulla och engagerade arbete under fyra år vilket har bidragit till IQ:s utveckling, säger Magdalena Gerger, styrelseordförande i IQ och vd för Systembolaget.

För ytterligare information:
Magnus Jägerskog, VD IQ, 070-227 70 35, e-post: magnus@iq.se

• peter allebeck
  • iq
  • alkohol

IQ verkar för en smartare syn på alkohol genom information om alkoholens risker och inspiration för ett smart förhållningssätt till alkohol, genom IQ nätverk som samlar aktörer och goda exempel inom alkoholområdet samt genom kunskap om aktuella alkoholfrågor. IQ-initiativet är ett fristående dotterbolag till Systembolaget.
Läs mer på IQ.se.