Ny digital tjänst säkrar freden i renoveringsprojektet

Jesper Zandin var framgångsrik som hantverkare. Han drev flera företag och medverkade i tv-serien Nytt Läge. Men strul och konflikter med kunderna fick Jesper att tröttna. Han lämnade branschen och började istället arbeta inom IT. Nu kombinerar han dessa erfarenheter i Ireno – en tjänst som säkrar freden i renoveringsprojektet.

– Att det så ofta blir problem med hantverkstjänster är egentligen ingens fel, utan beror på att man har olika förväntningar och att det har saknats en plats för parterna att mötas på för att enas om det. Det är därför vi har skapat Ireno, säger Jesper Zandin.

Via Ireno skriver man ett digitalt avtal. Bostadsägaren deponerar den avtalade summan på Irenos klientmedelskonto. Hantverkaren dokumenterar kontinuerligt arbetet i text och bild via Irenos app så att kunden kan se hur det fortskrider. Utbetalningar sker när ett projekt eller delprojekt är avslutat och godkänt.

– Det ekonomiska är förmodligen den största källan till oro i ett renoveringsprojekt. Med Ireno slipper man kriga om pengar, säger Jesper Zandin.

Skulle partnerna ändå inte komma överens går en granskare från Ireno in och gör en oberoende bedömning av projektet. Kvarstår oenigheterna och ärendet behöver tas vidare ingår ett rättskydd som täcker de självriskkostnader som uppstår.

Det här är inte bara viktigt i enskilda renoveringsprojekt, utan för hela branschen, menar Jesper Zandin:

– Idag väljer många hantverkare att jobba mot företag istället för privatpersoner, då de ser det som mindre osäkert. Jag själv tröttnade på allt strul och gav upp. Vi hoppas att Ireno ska få hantverkare som lämnat privatmarknaden att återvända och därmed öka tillgången på duktiga yrkesutövare, säger han.

• ireno

Ireno är en digital plattform skapad för att lösa problem för hantverkare och privata bostadsägare och därmed bevara fred i renoveringsprojekt. Ireno drivs av Custodi AB, som grundades 2019 och har sitt säte i Stockholm.

Jesper Zandin

Presskontakt Tf Presskontakt +46 70-772 62 22