Framtidens biltrafik - Vägen mot nollvisionen.

Det kommer fler och fler intelligent lösningar som utvecklas inom och kring bilindustrin. Många lösningar är till för att göra trafiken säkrare och till och med göra det möjligt att i framtiden uppnå en nollvision. Det är idag t.ex. möjligt att upptäcka vilda djur med hjälp av IR-kamera kombinerat med radar som hela tiden scannar av bilens framfart. Då systemet upptäcker en fara kan den antingen varna förare eller automatiskt sänka farten. Eftersom officiell statistiken pekar på att 65% av alla olyckor är viltolyckor, borde detta vara ett prioriterat område. Vissa lyxmodeller har detta som ett tillval och som alltid brukar det inte dröja alltför länge innan mindre och billigare bilmodeller kan utrustas med samma varnings-system till ett rimligt pris. Sensorer runt fordon kommer att kunna hjälpa till på många olika sätt. De backsensorer som används idag skulle mycket väl kunna förbättras så att de bromsar och förhindrar att du backar in i ett bakomvarande objekt. Varje år är det någon person som av misstag backar på ett barn. Sådana olyckor borde prioriteras på högsta nivå. Även här kan man använda sig av IR (för att detektera värme, kombinerat i en backkamera). Med hjälp av matematiska algoritmer som tolkar bilder tusentals gånger per sekund, går det att öka säkerheten för backande fordon.

Ibland kan jag tycka ett vi borde ha kommit längre av vad man gjort idag. Det är idag fullt möjligt att låta fordon vara mycket mer intelligenta. Om föraren i förväg knappar in sin destination och fordonet, eller personen, rapporterar in sin GPS-position kan ett system därmed förutse trafikstockningar, föreslå alternativ färdväg, eller varför inte en alternativ starttid för avfärd. System kan rapportera in om en eller flera personer utsatts för höga G-krafter och därmed automatiskt rapportera in en olycka samt varna alla andra i trafiken om den rådande situationen (som appen iRezQ.com). Det kommer troligtvis inte dröja alltför länge tills man kan sätta sig i sin bil, mata in sin destination och önskad tid som man vill vara framme och trycka på kör! Genom att utnyttja fordonets givare, kör fordonet automatiskt upp till motorväg bara för att låta låsa sin radar på framförvarande fordon och flyta med i trafiken. Du själv kan ta upp tidningen och läsa denna medan bilens autopilot gör jobbet. Autopiloten kör med hjälp av radar till framförvarande bil kombinerat med kameror i sidobackspeglarna som känner av väg-markeringar, en avancerad laserscanner och en noggrann GPS. Innan det är dags för dig att svänga av, informerar bilens system dig om att du skall ta över och gå över i manuell körning. Alternativt kan bilen kombinera alla sina givare och sensorer med GPS:en och fortsätta färden till den i navigatorn inknappade adressen. Allt medan du förbereder dig för ditt arbete vid framkomsten. Du har redan från början talat om för bilens system när du önskar vara framme. Fordonet har automatiskt optimerat bränsleförbrukning och anpassat farten till de omgivande fordonen längs vägen. Om samtliga fordon kan kommunicera med varandra kommer det att vara möjligt att undvika alla onödiga missförstånd och kollisioner som inte är betingade av yttre faktorer.

Trist för bilentusiasten.

Vissa personer kommer att tycka att detta är en tråkig utvecklig och insistera på att de minsann är bättre förare själva, än vad ett självgående fordon är. Jag är dock övertygad om att det i framtiden inte kommer att vara tillåtet att framföra sitt fordon själv utom vid nödsituationer och då kommer fordonet ändå kunna påverkas av den övriga trafiken för en optimering. I framtiden, om man framföra bilen själv, så får detta ske på bana i tävlingssammanhang. Fordon som är ”gamla” och inte anpassade till den nya trafiken kan installera en ”black box” som instruerar en förare hur han skall framföra sitt fordon när det gäller hastighet m.m. ”Gamla, manuella bilar som inte har någon autopilot”, kommer man vilja försöka fasa ut så fort som möjligt. Eventuellt så har man utvalda tider på dygnet eller utvalda dagar då sådana fordon får lov att vistas på vägarna. Kanske är de ”gamla fordonen utan autopilot” välkomna att köra på ”road-trains” där du åker med som last utan att köra själv.

Vi kan säkert i framtiden läsa artiklar i våra motortidningar som handlar om läckert designade bilar med lågt CV-värde och en unik ytbehandling för att minimera bränsleförbrukningen och om däck som minskar förbrukningen ännu mer. Att artiklar handlar om vilka sensorer för att detektera vilda djur som är bäst på marknaden och hur bekväm en bil är att åka eller varför inte sova i. Det blir viktigt att konkurrera genom att erbjuda tillgång till underhållningssystem, internet, film, TV, utbildning och musik i ditt fordon. Bilföretaget har miljö- och återvinningsindex på sina fordon som gör dem extra attraktiva för köparen. Dessa index ger köparen en klar indikation på fordonets LCC (life-cycle-cost). Energiförbrukningen är självklart en viktig parameter för konsumenternas val av fordon. Priset på fordonet styrs mycket av dess miljöbelastning och LCC. Borta för alltid kommer diskussioner kring hur många hästkrafter eller cylindrar en motor har, att vara.

När är då framtiden?

Det är upp till oss att trycka på hos våra politiker för att få till en förändring. Tekniken finns till stor del redan idag. Miljön har redan sagt ifrån - den vill inte vänta längre. Låt oss alla hjälpas åt för att det skall ske en snabbare förändring och så att Sverige kan gå i första ledet för en fordonsteknik i världsklass. Det behövs en internationell agenda för att få till detta arbete på en hög och central nivå.

Googles förarlösa bilar

Google har sen 2012 ett dussintal förarlösa bilar i trafik i Nevada och Kalifornien. I augusti 2012 meddelade Google att deras bilar tillsammans tillryggalagt över 500 000 olycksfria km i de nämnda staterna. Ett annat exempel är Volkswagens TAP (Temporary Auto Pilot system). Auto-pilot system för bilar är i dag dyra men som alltid så är det frågan om antal tillverkade enheter som sätter priset. Skulle alla fordon utrustas med auto-piloter skulle priset komma ner på en rimlig nivå. Jag är helt övertygad om att det dessutom skulle löna sig ur ett samhällsperspektiv. Det är som sagt inte tekniken vi väntar på, det är det övergripande systemet och politiska beslut som saknas.

• olycka
  • app-som-räddar-liv
  • irezq-do-you

• Skåne

iRezQ är ett företag som utvecklar säkerhetslösningar. Lösningar är till för att rädda användarens och med-trafikanternas liv. Intelligenta appar och portalslösningar gör att olyckor kan undvikas och om olyckan är framme kan räddningsinsatsen optimeras.

Tor Sjödin

Presskontakt CEO Utgivningsansvarig 0703903222