Norrsken över Kiruna? Institutet för rymdfysiks (IRF:s) framtagna norrskensapp ger notifikationer direkt till mobiltelefonen när det är norrsken. Den inklippta bilden visar hur det kan se ut vid en notifikation. Foto: IRF

Institutet för rymdfysik lanserar norrskensapp för Kiruna / Swedish Institute of Space Physics launches aurora app for Kiruna

Nu lanserar Institutet för rymdfysik (IRF) en norrskenapplikation som möjliggör för allmänheten och turister att få notifikationer i mobiltelefonen när det är norrsken över Kiruna och dess närområde. Notifikationerna levereras i realtid och indikerar att det är dags att bege sig ut för att uppleva himlafenomenet.

Vid IRF:s huvudkontor, beläget på Rymdcampus strax utanför nya Kiruna centrum, finns en norrskenskamera (firmamentkamera) som tar bilder av hela himlen i realtid. Fram tills nu har norrskensförekomsten enbart funnits tillgänglig för allmänheten via IRF:s webbplats.

Forskarna vid IRF har en unik och efterfrågad kompetens om det vackra skådespelet och de fysikaliska processerna i jordens atmosfär och jonosfär, exempelvis hur norrsken är sammankopplat med solens aktivitet. Institutet har dessutom ett nätverk av norrskenskameror avsedda för studier av norrskenet i flera dimensioner.

Norrskensforskning och observatorieverksamhet har bedrivits vid IRF sedan 1950-talet och institutet verkar för att nå ut till så många som möjligt med den forskning som bedrivs.

Människor världen över och inte minst Kirunaborna själva fascineras och intresserar sig för det vackra norrskenet. I media rapporteras det om norrsken som varit synligt på olika håll i vårt avlånga land. Som forskningsinstitut med unik kunskap om norrsken har vi ett uppdrag att samverka med samhället, näringslivet och turistbranschen och jag är övertygad om att IRF:s norrskensapp kommer att vara till stor glädje för många människor”, säger Olle Norberg, generaldirektör vid IRF.

Lanseringen består av en första version på engelska av IRF:s norrskensapplikation ”IRF Aurora Alert”.

Applikationen, som kommer att fortsätta att utvecklas, finns tillgänglig för iPhone (på App Store) och Android (på Google Play).

App Store: https://apps.apple.com/se/app/irf-aurora-alert/id6466981930

Google Play: https://play.google.com/store/apps/details?id=se.irf.irfAuroraAlert

Mer information
IRF:s norrskenskamera (firmamentkamera) i Kiruna: https://www.irf.se/sv/observatorieverksamhet/firmamentkamera/

Presskontakt:
Annelie Klint Nilsson, kommunikatör, Institutet för rymdfysik
annelie.klint-nilsson@irf.se, 072- 581 33 27

*** ENG ***

Now the Swedish Institute of Space Physics (IRF) is launching an aurora application that enables the public and tourists to receive notifications on their mobile phones when there is aurora over Kiruna and its surrounding area. The notifications are delivered in real-time and indicate that it is time to head out to experience the sky phenomenon.

At IRF's headquarters, located in the Space campus just outside the new Kiruna center, there is an aurora camera (all-sky camera) that takes pictures of the entire sky in real-time. Until now, the aurora has only been available to the public via the IRF's website.

The scientists at IRF have a unique and in-demand expertise on the beautiful phenomena and physical processes in the Earth's atmosphere and ionosphere, for example how the auroras are connected to the activity of the sun. The institute also has a network of aurora cameras intended for studies of the aurora in several dimensions.

Aurora research and observatory activities have been conducted at IRF since the 1950s, and the institute works to reach as many people as possible with the research that is conducted.

People all over the world and not least the people of Kiruna themselves are fascinated and interested in the beautiful auroras. The media reports on the aurora that has been visible in various parts of our long country. As a research institute with unique knowledge of the auroras, we have a mission to collaborate with society, business, and the tourism industry, and I am convinced that IRF's aurora app will be of great joy to many people”, says Olle Norberg, Director-General at IRF.

The launch consists of the first version in English of IRF's aurora application "IRF Aurora Alert".

The application, which will continue to be developed, is available for iPhone (on App Store) and Android (on Google Play).

App Store: https://apps.apple.com/se/app/irf-aurora-alert/id6466981930

More information
The all-sky camera at IRF in Kiruna: https://www.irf.se/en/observatory-activities/allsky-camera/

Press contact:
Annelie Klint Nilsson, Communications Officer, Swedish Institute of Space Physics
annelie.klint-nilsson@irf.se, 072- 581 33 27