Olle Norberg, generaldirektör, IRF, och Mesut Gökten, direktör, Space Technologies Research Institute (Tübitak Uzay) på plats i Ankara när avtalet nyligen tecknades. Foto: Tübitak Uzay

Svenskt rymdinstrument ska studera månen ombord från turkisk månsond / Swedish space instrument will study the Moon on board a Turkish spacecraft

Ett rymdinstrument från Institutet för rymdfysik (IRF) i Kiruna skickas inom de närmsta åren till månen ombord på den turkiska månsonden AYAP-1. I omlopp runt månen kommer rymdinstrumentet Lunar Neutrals Telescope att studera hur flödet av laddade partiklar från solen, solvinden, växelverkar med månens yta.

Avtalet mellan IRF och den turkiska rymdorganisationen Space Technologies Research Institute (Tübitak Uzay) innebär att svenska rymdforskare på nytt får möjligheten att studera månen.

Det vetenskapliga instrumentet Lunar Neutrals Telescope (LNT) byggs vid IRF:s huvudkontor i Kiruna och är baserad på institutets instrument som för några år sedan studerade månen ombord på indiska Chandrayaan-1. Skillnaden mellan instrumenten är att det aktuella har cirka sju gånger så hög vinkelupplösning än föregångaren.

Lunar Neutrals Telescope är byggd för mätningar av energirika neutrala atomer och under den kommande månexpeditionen läggs fokuset på att studera några grundläggande egenskaper hos månen.

Instrumentet kommer att hjälpa oss att förstå hur ämnen på månens yta varierar utifrån olika områden på månen. Vi är speciellt intresserade av permanent skuggade regioner, eftersom det där kan finnas flyktiga material som vattenis som legat orörda i miljarder år”, säger dr. Manabu Shimoyama, forskare vid IRF och huvudansvarig för instrumentet.

Ett annat uppdrag blir att studera så kallade mini-magnetosfärer som bildas vid månens magnetiska områden (så kallade magnetiska anomalier) och förstå hur dessa växelverkar med solvinden. Instrumentet kommer även undersöka hur månens mycket tunna atmosfär skapas och upprätthålls.

Under cirka tre månader kommer rymdsonden att befinna sig i en cirkulär bana på 100 kilometers höjd ovan månytan. Månexpeditionen AYAP-1 planeras att avslutas genom en kontrollerad hård landning på månytan.

På plats i Ankara när avtalet undertecknades var även Staffan Herrström, Sveriges ambassadör i Turkiet.

Kontakt:
Dr. Manabu Shimoyama, forskare vid Institutet för rymdfysik i Kiruna och huvudansvarig för Lunar Neutrals Telescope
Manabu.shimoyama@irf.se

Olle Norberg, generaldirektör, Institutet för rymdfysik
olle.norberg@irf.se

Mer om IRF:s medverkan på Chandrayaan-1:

****ENG****

A space instrument from the Swedish Institute of Space Physics (IRF) will be sent to the Moon within the next few years onboard the Turkish spacecraft AYAP-1. In orbit around the Moon, the Lunar Neutrals Telescope will study how the flow of charged particles from the Sun, the solar wind, interacts with the Moon's surface.

The agreement between IRF and the Turkish Space Technologies Research Institute (Tübitak Uzay) means that Swedish space researchers will once again have the opportunity to study the Moon.

The scientific instrument Lunar Neutrals Telescope (LNT) is being built at IRF's headquarters in Kiruna to study surface and near-surface environment of the Moon. This instrument is following the successful predecessor onboard the Indian Moon mission Chandrayaan-1 in the late 2000s. But this time, the new instrument can achieve approximately seven times higher angular/spatial resolution, which will deliver new perspective of the Moon.

The Lunar Neutrals Telescope is built for measurements of energetic neutral atoms and during the upcoming lunar expedition the focus is on studying some fundamental properties of the Moon.

“The instrument will tell us how surface substances vary with areas of the Moon. Especially permanently shadowed regions are in our big interest because they might hold volatile materials, such as water, untouched for billions of years”, says Dr. Manabu Shimoyama, scientist at IRF and responsible for the instrument.

Another mission will be to study so-called mini-magnetospheres that form around the Moon's magnetic areas (so-called magnetic anomalies) and understand how these interact with the solar wind and protect the Moon surface from the solar wind as a standoff.

For about three months, the space probe will be in a circular orbit at an altitude of 100 kilometers above the lunar surface. The Moon mission AYAP-1 is planned to end with a controlled hard landing on the lunar surface.

Staffan Herrström, Sweden's ambassador to Turkey, was also present in Ankara when the agreement was signed.

Contact:
Dr. Manabu Shimoyama, Swedish Institute of Space Physics, Principal Investigator (PI) for Lunar Neutrals Telescope
Manabu.shimoyama@irf.se

Olle Norberg, Director General, Swedish Institute of Space Physics
olle.norberg@irf.se

More information about Chandrayaan-1: