​Fler får hjälp till jobb!

Genom personliga utredningar hos Iris ges varje år 900 arbetssökande en unik möjlighet att utifrån sina egna villkor och förutsättningar hitta en väg in till arbete och egen försörjning. Nu ger Arbetsförmedlingen Iris i uppdrag att utöka verksamheten med fler aktivitetsbaserade utredningsplatser i hela landet, från Malmö till Kalix.För att maximera potentialen genomförs arbetet i nära samverkan mellan Iris och Arbetsförmedlingen.Gemensamt med den arbetssökande fokuserar vi på möjligheter och river hinder för framsteg. Det ger god grund för utveckling men också bättre chanser för den arbetssökande att lyckas med sina målsättningar.

Iris utredningsmiljö är uppbyggd som ett företag med olika avdelningar och arbetsuppgifter. Inom och mellan avdelningarna finns ett produktionsflöde som påminner om en riktig arbetssituation. På så sätt kan den arbetssökande se sina resurser i en arbetsnära miljö med stöd av våra legitimerade arbetsterapeuter. När de egna resurserna inte räcker till får den arbetssökande prova nya arbetsmetoder och arbetshjälpmedel. Allt i syfte att utöka arbetsförutsättningarna. Målet för varje individ är ett jobb att trivas och utvecklas i.

Iris har sitt ursprung från slutet av 1800-talet då en grupp synskadade, som hade svårt att komma in i samhället och svårt att få jobb, bestämde sig för att skapa sina egna arbeten. Ur ett utanförskap odlades en möjlighet och företaget Iris växte fram. Idag arbetar Iris med synskadade och även andra grupper i samhället som av olika skäl har svårigheter med att ta sig in på den ordinarie arbetsmarknaden.

Tillsammans med systerföretagen Medlearn och Competens är Iris en del av Irisgruppen. Irisgruppen ägs till 9 procent av Synskadades stiftelse och till 91 procent av Intendia Group, en av Skandinaviens ledande utbildningskoncerner med verksamhet i Sverige och Norge. Intendia ägs i sin tur till 50 procent av Gunnar og Reidar Holst Legat, en allmännyttig stiftelse. Varje år får drygt 50 000 personer hjälp, genom utbildning eller olika typer av individuellt stöd, att realisera sina drömmar genom något av koncernens bolag.