Iris Hjälpmedel samarbetar: Konstprojektet Kännbart, nu på plats i Almedalen

Kännbart utgår från övertygelsen att konsten har en unik förmåga att nå och beröra människor. Hur vi når varandra utan att syn och hörsel behövs? Vad sker med våra andra sinnen? Hur aktiveras de och vad får vi för upplevelser? I Almedalen finns en möjlighet att få uppleva vad riktig tillgänglighet innebär.

Iris Hjälpmedel samarbetar med Kännbart för att erbjuda möjligheter att kommunicera konstverken med alla. Här används primärt Penny Talks som är ett etikettläsningssystem, utvecklat av Iris Hjälpmedel och svenska teknikföretaget Vitech, finns i Almedalen.

Några av Penny Talks egenskaper:

• Spela in direkt via pennan eller importera ljudfiler via dator
  • Svenskt talstöd
  • Lämplig för t ex synskadade, personer med kognitiv nedsättning alt. som audio-guide för t ex muséer och hembygdsgårdar
  • Erbjuder även stängda etiketter som inte kan raderas av pennan

”Iris Hjälpmedel har med sin kunskap, sitt engagemang och sina lösningar bidragit till att göra detta konst- och tillgänglighetsprojekt kännbart och talande, inte minst med sina taktila produkter och Penny Talks” säger PO Hagström, projektledare Kännbart.

Utställningen är på riksturné under nästan 2 års tid och delar av denna kan du möta i Almedalen. Den 4 juli öppnar vernissagen på Almedalsbiblioteket av taktila konstverk & seminarier och den 5 juli öppnar Gotlands Konstmuseum med specialvisningar i hur man kan uppleva konst utan syn och hörsel.