Journalist på Iris Intermedia prisbelönt

Sara Bäckmo på Iris Intermedia fick idag ta emot priset Guldkassetten för årets bästa taltidningsreportage. - Det känns riktigt roligt och jag gjorde också reportaget med stor lust och glädje, säger Sara Bäckmo.

Det prisbelönta reportaget heter Rött - inte alltid rätt. Motiveringen från juryn, med Göran Greider i spetsen, lyder: "Sara Bäckmo ger färgen rött ett liv i ljud och röst. Hennes lekfulla och tekniskt skickliga reportage pejlar det mänskliga i det vardagliga och känns både rött och rätt."

- Tanken bakom reportaget var att låta några stockholmare få berätta om sin känsla om färgen röd och förmedla det till synskadade läsare av taltidningen På tal om Stockholm, säger Sara Bäckmo.

Det är femte gången en medarbetare på Iris belönas med priset Guldkassetten, som årligen delas ut av Taltidningsproducenternas förening.

- Det är ju fantastiskt kul att kvalitet uppmärksammas på detta sätt. Vi är oerhört stolta över att återigen ha en medarbetare som får detta fina pris. Sara Bäckmo är en mycket skicklig journalist som nu förhoppningsvis kan sporra hela vår organisation till fortsatta kvalitativa produktioner, säger Göran Carlson, VD för Iris Intermedia.

På tal om Stockholm är en av flera taltidningar som redaktionen på Iris Intermedia producerar. Företaget läser in ytterligare drygt 100 dagstidningar, tidskrifter och magasin och är tillsammans med systerbolaget Darub Produktion den största aktören på taltidningsmarknaden idag.

Ett hedersomnämnande gick till Ann-Sofie Rosenthal för reportaget om Eva Nilsson, också det producerat för På tal om Stockholm. Priset består av en prisplakett och 5000 kronor. Lyssna på reportaget på www.sverigestaltidningar.se

Bildtext: Sara Bäckmo från På tal om Stockholm tog hem Guldkassetten 2008. Prisutdelare var samhällsjournalisten Dan Josefsson. Foto: Helena Frank

För mer information kontakta:

Sara Bäckmo, 08-39 91 39

Annika Collin, informationschef Irisgruppen 08-39 91 38, 070-592 06 96