Brottsplats Sverige del 3 av 3 - På metallåtervinningen får tjuven räkna med att bli gripen

Tätorter är extra hårt drabbade av intrång och stölder. På en metallåtervinning i Stockholm har man fått nog av intrång, stölder och den olagliga handeln. Stöldgodset säljs till oseriösa handlare eller går på export medan myndigheterna står tillsynes maktlösa. Lösningen blev att ta saken i egna händer och få tjuvarna gripna på bar gärning.

Kopparpriset har fortsatt upp och med det de nattliga påhälsningarna. Ibland kunde material försvinna nästan lika fort som det kom in. För varje kilo koppar som stjäls så måste firman återvinna flera kilo för att täcka förlusten. Detsamma gäller andra dyra metaller för att inte tala om att leveranser till kunder kan bli försenade när materialet stulits under natten.

Lösningen kom med intelligent videobevakning från Mindmancer som kunde upptäcka tjuvarna och larma till en certifierad larmcentral. Med ledning från larmcentralen kunde väktare och polis gripa tjuvarna på bar gärning.

Kamerorna används också i den dagliga driften för att titta i lastutrymmet på inkommande och utgående transporter vilket är smidigt. Även det gamla kamerasystemet gick att återanvända och blev en del i den intelligenta bevakningen. Att tjuvarna greps blev grädden på moset.

Polisen har arbetat på att försöka komma åt de oseriösa handlarna och det har lyfts fram idéer om att säljare av koppar ska kunna visa vart den kommer ifrån. Risken är att smugglingen istället ökar och metallen sälj utomlands. Vi kan torrt konstatera att det inte är den typ av export vi vill ha.

Över hela landet plundras kulturskatter och smälts ner. På många kyrkogårdar har de flesta originalstatyer stulits och det är omfattande problem med stöld av koppartak vilket leder till vattenskador. Trenden är att även återvinningsanläggningar blir allt mer utsatta.

– Försöker sig någon på att göra intrång hos våra kunder ska de allt räkna med att polisen står där. Förhoppningsvis leder tjuvarna polisen till de som köper den stulna metallen så att man kan börja vända denna oroväckande trend, säger Johnny Berlic, VD på Mindmancer AB.

Johnny Berlic, VD Mindmancer, johnny.berlic@mindmancer.se, tel: 031-789 40 01, 0771 41 11 00
Michael Hedman, Projektledare Stockholm, Michael.hedman@mindmancer.se, tel: 031-789 40 14