Skolbevakning minskade skadegörelse - rejält

Efter flera år med problem med skadegörelse på skolor installerade Härryda kommun förra hösten den Skolbevakaren, den integritetsskyddande kamerabevakningslösningen, på en av skolorna i kommunen.

Det har gett väldigt bra resultat. Vi har gjort en besparing på 360 000 kronor på den skolan sedan kamerorna sattes upp och har numera väldigt lite problem med skadegörelse, säger Jan Svensson, säkerhetstekniker på Härryda kommun.

– Vi har tidigare försökt med flera åtgärder för att minska skadegörelsen utan att lyckas. Att sätta upp kameror har vi sett som en sista utväg, men den kameralösning som Mindmancer har utvecklat var precis vad vi sökte. Den är billig, vi behöver inte ansöka om tillstånd hos länsstyrelsen och den förebygger skadegörelse. Det tycker vi är viktigare än att sätta fast dem som har orsakat skadegörelsen, säger Jan Svensson.

Kostnaderna för skadegörelse har minskat med nära 90 procent sedan kamerorna sattes upp.

– Det är en rejäl besparing. Men detta handlar inte enbart om besparing av pengar, utan ger också sociala vinster med färre ungdomar som behöver ångra sig och stå till svars för klotter och krossade rutor, säger Jan Svensson.

Kamerabevakningen som har installerats kallas Skolbevakaren. Den detekterar och analyserar i realtid vad som sker i det bevakade området. Vid misstänkta aktiviteter kallas en väktare ut eller så kan en operatör prata genom kameran. Det kan i sin tur förhindra eller minska omfattningen på skadegörelse.

– Målet med Skolbevakaren är att arbeta förebyggande mot skadegörelse och bränder på skolor, efteråt är det försent. Detta är oerhört viktigt, vilket efterspelet till Torslandaskolan visar. Där står ungdomarna inför skadeståndskrav på 100 miljoner, onödigt och tragiskt ur alla perspektiv. Skolan i Härryda kommun är ett bra exempel på att vår lösning fungerar direkt efter att den installerats, det finns inget att vinna på att vänta och allt på att agera snabbt för att förhindra att ungdomar hamnar på glid, säger Johnny Berlic, VD på Mindmancer

Johnny Berlic, VD på Mindmancer AB, 031-303 60 91, 070-848 42 73

Jan Svensson, säkerhetstekniker i Härryda kommun, 031-724 63 19, 070-735 63 19

Mindmancer AB utvecklar teknik för kostnadseffektiv bevakning med tonvikt på integritetsskydd. Drivkraften är att förebygga brott genom nya innovativa lösningar. Företagets koncept Faktisk Säkerhet förhindrar stölder och skadegörelser redan innan de genomförts.

• Brott, juridik, rättsfrågor

• bränder