Videoportal på export skyddar skolor i Finland

10 juni 2012

Videoportal på export skyddar skolor i Finland

Bevakningsföretaget Mindmancer har expanderat sin verksamhet till Finland. Genom avtal med finska företag säljs nu Mindmancers tjänster för kamerabevakning på den finska marknaden och de första kunderna är redan här.

– I Finland, precis som i Sverige, så finns stora problem med skadegörelse på skolor. ”Mjuk Bevakning” är ett koncept som bygger på att få en vuxen till rätt plats, vid rätt tid, för att kommunicera med ungdomarna, inte jaga dem med högtalare eller sirener.

Att fokusera på att inleda en dialog har varit oerhört lyckat i Sverige och har sparat mångmiljonbelopp på landets skolor så det var inte helt oväntat att de första kunderna i Finland skulle bli just skolor, och det är vi mycket glada för, berättar Richard Radomski på Mindmancer.

I Finland är de även först med Mindmancers totalpaketering av videoportaltjänster. Genom portalen kan Mindmancers partners administrera, ändra och lägga till bevakningstjänster för nya och gamla kunder. Att en avancerad tjänst exporteras på detta sätt över världen har förr endast låtit sig göras av olika internetföretag.

– Via vår portal är allt paketerat, från hur det säljs, konfigureras, underhålls och uppdateras. För en partner blir det enkelt att erbjuda avancerad videodetektion kopplat till certifierade larmcentraler. Det är unikt, men med våra paketeringar kan vi garantera både funktionalitet och lönsamheten, säger Richard Radomski ansvarig för internationell affärsutveckling på Mindmancer.

För att leverera dessa tjänster i Finland har Mindmancer skrivit ett avtal med en larmcentral i Finland där man driftsatt sitt system och utbildat larmoperatörerna att hantera Mindmancer-larm.

– Vi ökar nu takten på att lägga till nya larmcentraler internationellt. Alla centraler är del av samma nätverk men det är viktigt att kunder kan prata med någon på sitt eget språk. I slutet av dagen så är det kundnöjdhet som räknas, säger Richard Radomski.

– Vi har lag många manårs forsknings och utvecklingsresurser på att ta fram denna världsunika plattform. Det finns ett enormt sug efter dessa tjänster på marknaden men ingen som klarat att leverera samma kvalité, till samma pris och med samma lönsamhet överallt. Vi har tagit fram en produkt som är unikt designad för att fungera över nationsgränser med hundratusentals kunder och göra exakt det. En ”videoanalysens Starbucks” kan man beskriva det som, säger Johnny Berlic VD på Mindmancer.

Johnny Berlic, VD på Mindmancer AB, johnny.berlic@mindmancer.se, 031-789 40 01

Richard Radomski, Internationella affärsutveckling, richard.radomski@mindmancer.se, 031-789 40 53

• bevakning
  • videoportal
  • richard radomski
  • mjuk bevakning
  • skola
  • entreprenörskap

Vi skyddar skolfastigheten, vi övervakar inte skolbarnen. Vår mjuka bevakning är kopplad till certifierade larmcentraler och är integritetsskyddande.