Nyhet -

Vi lanserar ESG modul inför EU:s taxonomi som ska tillämpas från och med 1 januari 2022.

Inför att EU taxonomins första och andra miljömåls ikraftträdande vid årsskiftet, så kommer vi på ISEC att lansera den första versionen av vår egenbyggda ESG-modul som tidigare har annonserats. Syftet med EU:s taxonomi är att hjälpa investerare att identifiera och jämföra miljömässigt hållbara investeringar genom ett gemensamt klassificeringssystem för miljömässigt hållbara ekonomiska verksamheter. Många tekniska detaljer i lagstiftningen är fortfarande inte fastställda och som nyligen meddelades, så lutar det åt att Disclosure-förordningens andra del skjuts upp ytterligare.

Av detta skäl så är den första versionen av Securas ESG-modul i första hand inriktad på att kunna lagra ESG-data och sedan tillåta extrahering av densamma. På emittent-/värdepappersnivå kommer det därför att gå att lagra olika typer av ESG-data – såväl kvantitativa mått som kvalitativa mått: koldioxidutsläpp, energi- och vattenanvändning, jämställdhetsindex etc.

SECURA, vårt egna portfölj- och fondandelssystem kommer på sikt att stödja import av dessa helautomatiserat. I första versionen kommer det också att byggas en importfunktion av hållbarhetsdata, men ESG-modulen kommer också att tillåta användaren att manuellt åsätta värden för ESG-parametrar. Måtten kommer sedan att lagras över tid, vilket innebär att även en historik kommer att vara tillgänglig allt eftersom ESG-data lagras i Secura-systemet, vilket kommer att möjliggöra för förvaltare och slutkunder att se hållbarhetsutvecklingen över tid för en investeringsportfölj.

I vår senare version av Securas ESG-modul så tillkommer funktionalitet som är speciellt riktad till de fondbolag som vill använda taxonomins miljömål som riktmärke. Dessa mål kommer att läggas in i Securasystemet för att möjliggöra att man som användare på portföljnivå kan ange vilket eller vilka av dessa som främjas eller som man har som mål för en fonds investeringsstrategi.

Givetvis kommer fondernas hållbarhetsklassning också att vara möjlig att ange och ha tillgänglig i Secura redan från version 1.

Alla kunder som har ESG-modulen kommer också att kunna sända ut ESG-data ur systemet – inte minst via Securas REST-API som kommer att modifieras så att även lagrad ESG-data kan extraheras.

Även för hållbarhetsparametrar kommer compliance-regler att kunna tillämpas så att förvaltaren får en varning om en viss investering skulle bryta mot uppsatt hållbarhetspolicy för portföljen. Detta kan vara otroligt användbart när man vill påvisa att företaget investeringsstrategi står i samklang med uppsatta hållbarhetsmål. Ytterligare utveckling avseende mer specifika compliance-regler avseende hållbarhetsparametrar planeras ingå i senare version i modulen.

Mer information om detta och annat i modulen kommer längre fram – ISECs hållbarhetsteam bevakar ständigt såväl utvecklingen på det regulatoriska området, som hur branschstandarden tar form.

• disclosureförordning
  • hållbart