Isolergrund gör Finland friskare - Certifikat på godkänt system

Nu lanserar vi Isolergrund i Finland

Nu är Isolergrunds finska certifikat färdigställda. Vårt grannland ligger i framkant med arbetet att få bort negativa hälso- effekter av att bygga fel, där markluft och mögel ingår.

Vi kan garantera en friskare inomhusmiljö

– Vi är unika genom att vi erhåller dokumentation på att alla hus klarar funktionskraven, som en garanti för individers hälsa säger Staffan Hvidberg, vd på Isolergrund. Våra finska certifikat är godkända, all dokumentation är översatt och vår finska webbplats är lanserad; vi arbetar nu med att utbilda finska grundföretag avslutar Staffan.

Enorma samhällskostnader för fukt och mögel

Kostnader för hälso- och sjukvårdsproblem orsakade av fukt och mögel i hus, kostar de finska skattebetalarna över 400 miljoner euro årligen. Om beräkningsmodellen används i Sverige, skulle renovering av bostadsbeståndet generellt generera hälsorelaterade kostnader på 9 miljarder kr årligen. (Baserat på Revisionsutskottets betänkande, Fukt- och mögelproblem i byggnader, 1/2013 rd).

Det juridiska ansvaret ställs på sin spets

– När det blir så stora kostnader kommer även det juridiska ansvaret att ställas på sin spets. Ansvariga som idag godkänner och signerar riskkonstruktioner utan att förvissa sig vad det innebär kommer att få veta det, säger en jurist vi talat med.