ISOVER tar ledarskapet för flerbostadshus i trä

ISOVER tar ledarskapet för flerbostadshus i trä

Några av er var säkert på äventyr utomlands medan andra höll sig hemma i den svenska sommaren, som anlände sent i år.  Vi lever i turbulenta tider. Internationell oro med allt vad det för med sig. Och i början på semestern fick vi vår egen kris på ISOVER, som såklart påverkat flera av våra kunder. Vi jobbar för fullt med att säkra era leveranser, vilket är en utmaning. Tack för er förståelse!

Vår ambition att leverera hållbara lösningar till våra kunder fortsätter oförtrutet och vi märkte att intresset var stort i Almedalen. Vi kan också konstatera att de lösningar vi lagt upp som BIM-objekt väcker stort intresse.

Bostadsbristen i Sverige är akut och regeringen satsar i kommande budget på nybyggnation av klimatsmarta hyresrätter men även på renovering. Helt klart finns det ett behov av smarta, effektiva och hållbara isolerlösningar på marknaden.

ISOVER i Almedalen
ISOVERs seminarie om brandsäkra flerbostadshus i trä i Almedalen i år blev en framgång. Hållbarhetsfrågorna är hyperaktuella och att det finns ett stort intresse att bygga både hållbart och kostnadseffektivt men också snabbt i kommunerna torde stå utom allt tvivel!

ISOVER ligger i framkant beträffande hållbarhet vad gäller brandsäkra isolerlösningar för flerbostadshus i trä. Beträffande CO2-utsläpp från isolermaterialet för flerbostadshus skiljer det mer än 300 procent till ISOVERs fördel för en yttervägg med samma U-värde jämfört med högpresterande cellplast. Jämfört med andra mineralullsaktörer blir skillnaden ca 35 %. Detta ger såklart eko i branschen. Att en vägg med mineralull också ger akustisk reduktion på helt andra nivåer än cellplast ökar fördelen för denna väggtyp ännu mer.

BIM-objekt
Nittiofem av de hundra största nordiska arkitektföretagen använder sig idag av BIMobject Cloud. Tillsammans har de nordiska arkitektföretagen långt fler än 1 000 professionella användare registrerade på bimobject.com. Totalt i Norden är det över 12 000 registrerade användare, här återfinns förutom arkitekter även designers och ingenjörer.

ISOVER är såklart med på BIM-tåget och hade efter bara fyra veckor efter lansering av våra första fyra konstruktioner ca 1600 nedladdningar. Intresset för smarta och hållbara lösningar är stort!

Brand hos ISOVER
Den 3 juli uppstod brand och kraftig rökutveckling från vår fabrik i Billesholm. Räddningstjänsten tillkallades och byggnaden utrymdes. Inga personer kom lyckligtvis till skada. Orsaken till branden är ännu inte helt fastställd men den blev snabbt släckt och vi har personal som inventerat omfattningen av skadorna.

Vi vill rikta ett stort tack till alla som varit delaktiga i arbetet att begränsa skadorna i samband med branden. Återuppbyggnaden av de delar av fabriken som förstördes i branden den 3/7 går enligt plan. Detta innebär att vi nu beräknar ha produktionen för lösull samt byggisolering igång under andra hälften av oktober. Ett intensivt arbete har genomförts för att hitta ersättningsprodukter från systerbolag i koncernen.

Vi tackar för den förståelse som ni visar oss, och ber samtidigt att ni tar hänsyn till att vi inte kan leverera samtliga artiklar direkt, när fabriken väl kommer igång.

Må väl!

Patrik Andersson