Vad vet du om teknisk isolering?

Vad vet du om teknisk isolering?

Byggaktiviteten fortsätter starkt i Sverige och runt de större städerna växer nya stadsdelar fram i en rasande takt. Nya ROT-regler efter årsskiftet gör att det spurtas under detta året även för renovering av småhus. Även nästa år spås stark aktivitet, understödd av regeringens satsningar inom nybyggnation och ROT. I övriga Europa söder om Norden ser det värre ut även om en återhämtning verkar vara i sikte.

Vi fokuserar i detta nummer på värdet av teknisk isolering i byggnader och inom industrin. Ni har väl noterat Boverkets förslag till Nära-Noll-Energi-byggnader, som innebär en drastisk skärpning, i synnerhet om man värmer upp sitt hus med el. Detta kommer att ställa mycket större krav på kvaliteten av klimatskalet men också vikten av att minska förluster från ventilation och rör. Jag rekommenderar ett besök på www.tekniskisolering.se och såklart ett besök på VIVE-seminariet i november.

Vi finns även i år på Elmia Subcontractor-mässan och hoppas få se många av er där. Läs mer i länken här intill.

Detta blir min sista 360 och jag vill tacka alla läsare. Jag lämnar nu med varm hand över ansvaret till Niels Galsgaard, som går in i rollen som marknadsdirektör från och med idag.

Må väl!

Patrik Andersson