Klimatsmarta veckan ger Sollentunaelever kunskap om säsongens mat

Under vecka 43 uppmärksammar skolrestaurangerna runt om i Sollentuna kommun vikten av att äta klimatsmart och att välja råvaror som finns tillgängliga på nära håll. I stället för gurka, tomat och paprika, som måste importeras så här års, kommer salladsbuffén under Klimatsmarta veckan att innehålla sådant som kan skördas här hemma – färgsprakande färska rotsaker.

– Inom Sollentuna kommun arbetar vi mycket med klimatfrågor, säger Liselott Olsson, kostekonom på Sollentuna kommun. Vi vill uppmärksamma att maten spelar stor roll för den som vill leva klimatsmart och därför har vi bett våra måltidsleverantörer att fokusera extra på det under de här dagarna.

– Vi tycker att det här är väldigt viktiga frågor och vi vill få eleverna att börja fundera över hur mat och miljö hänger ihop, säger Liselott Olsson.

För Johan Fagerström, restaurangchef på ISS, ligger Klimatsmarta veckan väl i linje med ISS åtagande att laga mat från grunden, med bra råvaror, och med hans strävan efter att öka elevernas eget engagemang för vad de äter.

– En bra lunch betyder så mycket för att eleverna ska orka prestera och hålla sig pigga under hela dagen, säger Johan Fagerström. Därför vill vi, så långt det är möjligt, laga maten själva, så att vi får full kontroll över resultatet. Många tror att vi bara värmer upp färdigrätter här i tillagningsköket, men så är det inte. Vi levererar totalt 6 000 portioner per dag till Sollentunas skolelever från våra två kök i Häggvik och Helenelund, och 75 % av allt vi lagar görs från grunden.

Under Klimatsmarta veckan serveras nötkött bara en av veckans dagar, det blir mer grönsaker på menyn och salladsbuffén kommer att baseras på råvaror som inte har fraktats några längre sträckor. Nyskördade rotsaker kommer att finnas upplagda i korgar i restaurangen så att eleverna får tillfälle att lära sig känna igen dem.

Liselott Olsson hoppas att Klimatsmarta veckan ska bli ett återkommande inslag i framtiden:

– Vår förhoppning är att vi ska kunna jobba vidare med andra teman inom ramen för Klimatsmarta veckan för att aktualisera fler frågor kring miljön och maten, som vi gärna vill lyfta och skapa intresse kring.

Klimatsmarta veckan i Sollentunas skolor pågår mellan den 19 och den 23 oktober.

• sollentuna kommun
  • sollentuna