Outsourcing kan spara miljarder i kommuner

Outsourcing är ett mytomspunnet begrepp. Trots att det är en växande företeelse bland landets kommuner så är det fortfarande en liten del av kommunernas verksamhet som läggs ut på entreprenad.  Nu anordnas ett seminarium som diskuterar hur Sveriges kommuner kan bli effektivare genom att outsourca.

I Sverige görs det upphandlingar för drygt 500 miljarder kronor om året. Ändå är det mindre än 10 procent av kommunernas verksamhet och cirka 20 procent av landstingens verksamhet som upphandlas.

I samband med Moderaternas rikskonferens, fredagen den 16 april, anordnas ett seminarium där kommunerna får tips om hur man blir en bättre beställare och utförare. Moderator är Harald Hjalmarsson, kommunstyrelsens ordförande i Västervik. Han menar att flera och mera affärsmässiga samarbeten mellan offentlig sektor och näringslivet gör att skattebetalarnas pengar används mer effektivt.

– Kommuner och landsting kan spara miljarder på bättre upphandlingar. God samverkan med näringslivet är ett sätt som har visat sig framgångsrikt, säger han.

På seminariet medverkar företrädare för den offentliga och privata sektorn. En av dem är Lars Täuber, affärsområdeschef på ISS Facility Management i Sverige. Han menar att förutsättningarna för outsourcing har genomgått en genomgripande förändring bara de senaste åren.

– Framförallt har det blivit en större acceptans för outsourcing. Men fortfarande är det en ganska liten del som faktiskt outsourcas. Jag tror att det beror på att vi fortfarande tampas med en hel del myter kring begreppet. En sådan myt är att outsourcing skulle leda till försämrad kvalitet, men också att de anställdas villkor skulle försämras. Inget av det här är sant, men det är föreställningar som lever kvar, säger Lars Täuber.

Övriga organisationer som deltar på seminariet är Svenskt Näringsliv, Kammarkollegiet och SKL.

Christer Ekelund, pressansvarig, ISS Facility Services AB, christer.ekelund@iss-fs.se, 0734-36 53 55

ISS Facility Services AB är Sveriges största serviceföretag med ca 12 000 medarbetare och en omsättning på 5 miljarder SEK. ISS Facility Services AB ingår i ISS A/S, som ägs av EQT och Goldman Sachs. Koncernen har cirka 483 000 anställda i 53 länder. Läs mer på www.iss-fs.se

• harald hjalmarsson
  • lars täuber