Finalisterna klara till Stora FM-priset – storslam för KTH

Det blev tre tävlingsbidrag från Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm som gick till final i årets upplaga av studenttävlingen ”Stora FM-priset”. Av ett 30-tal bidrag från universitets- och högskolestudenter från hela Sverige har juryn nu valt ut tre finalister, där vinnaren presenteras vid den stora branschkonferensen Nordic Workplace i december.

Den årliga tävlingen Stora FM-priset är öppen för akademiska uppsatser och syftar till att få fram kreativa förslag som kan öka produktiviteten inom Facility Management-branschen. Den totala prissumman är 100 000 kronor i form av stipendier. Den uppsats som juryn anser är bäst belönas med 50 000 kronor. Ytterligare två uppsatser får 25 000 kronor vardera.

För första gången i tävlingens historia kommer alla tre finalbidrag från samma högskola, Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm:
· Hållbart agerande inom Facilities Management – Fem förslag på förändrande arbetssätt vid outsourcing av Elin Johansson och Hanna Ceder.
· Vakanstider inom kommersiella fastigheter av Jens Kvarnström och Marcus Altengård.
· Aktivitetsbaserat – ett arbetssätt för en aktiv framtid av Bob Gustafsson.

Vilket av dessa bidrag som vinner förstapriset respektive vilka som delar på andrapriset avslöjas vid prisutdelningen i sam­band med IFMA:s årliga konferens ”Nordic Workplace” i Stockholm den 4 december i år.

Stora FM-priset har instiftats av ISS, som är ett av Sveriges och Nordens största tjänsteföretag. Tanken med priset är att det ska bidra till utvecklingen av FM-branschen, med nya idéer som leder till höjd produk­tivitet och ökad effektivitet. Men det är också ett led i en strävan att synliggöra branschen och öka dess attraktionskraft bland studenter.

Juryn bestod i år av representanter från både akademin och FM-branschen: Almegas ordförande Håkan Bryngelson, professor Bo Edvardsson från Centrum för Tjänsteforskning vid Karlstads Universitet, branschorganisationen IFMA:s ordförande Erik Ahrsjö, Jonas Fagerström, direktör Corporate Affairs ISS samt Karin Stålhandske, affärsområdeschef Fastighetstjänster ISS.

Se också www.storafmpriset.se

Patrik Frank, pressansvarig på ISS, patrik.frank@se.issworld.com, 0734-36 68 08

• patrik frank
  • karin stålhandske