ISS blir FM-leverantör till Stockholms Sjukhem

Det blev ISS som vann FM-upphandlingen med Stockholms Sjukhem. Det innebär att ISS kommer att tillhandahålla ett stort antal tjänster åt sjukhuset. Uppdraget, som startar 1 juni, omfattar mer än 33 000 kvm lokalyta och värderas till drygt tio miljoner kronor.

Avtalet vanns i konkurrens med sex andra anbudsgivare och bekräftar ISS position som den största tjänsteleverantören till den svenska sjukvården.

ISS levererar servicelösningar till ett hundratal vårdcentraler och ett flertal sjukhus såsom Carlanderska sjukhuset i Göteborg, Sunderby sjukhus i Luleå, Karolinska Universitetssjukhuset och Danderyds sjukhus i Stockholm och Universitetssjukhuset i Linköping.

Det nya avtalet innebär att ISS tillhandahåller ett flertal integrerade servicelösningar åt sjukhuset såsom, reception, telefonväxel, vaktmästeri, fastighetsskötsel både inomhus och utomhus och, lokalvård.

Stockholms Sjukhem är ett privat sjukhus och sjukhem, som drivs av en stiftelse. Vården och omsorgen drivs utan vinstutdelning i en så kallad non-profit organisation. Sjukhuset bedriver vård inom en mängd olika områden: geriatrik, palliativ vård, rehabilitering, husläkarmottagning och äldreomsorg.

- Vi ser fram emot att samarbeta med Stockholms Sjukhem i ett långsiktigt partnerskap, där en effektiv serviceleverans och ett starkt utvecklingsarbete står i fokus. Vi tror att ISS leveransmodell IFS, med integrerade servicetjänster, i kombination med stor kunskap om vården kommer att skapa goda förutsättningar för detta, säger Ola Gunnarsson, affärsområdeschef ISS.

- Arbete med kvalitet, miljö och värderingar är grundläggande i all vår verksamhet och dessa faktorer har haft stor betydelse för vårt val av ISS som leverantör. Tidigare erfarenhet inom sjukvården vägde också tungt vid vårt beslut. Vi ser fram emot samarbetet med ISS, säger Elisabet Wennlund, sjukhusdirektör Stockholms Sjukhem.

Marianne Spiik, informationschef, Stockholms Sjukhem, marianne.spiik@stockholmssjukhem.se, 0739-177443

Foto: Alexander Ruas

• telefonväxel
  • reception
  • vaktmästeri
  • fastighetsskötsel
  • universitetssjukhuset i linköping
  • danderyds sjukhus
  • ola gunnarsson
  • stockholms sjukhem
  • lokalvård
  • marianne spiik
  • karolinska universitetssjukhuset
  • sunderby sjukhus
  • carlanderska sjukhuset

ISS Facility Services är Sveriges och Nordens största tjänsteföretag med 12 000 medarbetare i Sverige och 44 000 medarbetare i Norden. Svensk omsättning är 5 miljarder SEK och kommer från en mängd tjänsteområden som bl a facility management, transporttjänster, mat och dryck, kontorstjänster, fastighetstjänster och städtjänster. IFS, Integrated Facility Services, är ISS unika leveransmodell där flera tjänster samordnas och levereras med egen personal. ISS Facility Services AB ingår i ISS A/S som ägs av EQT och Goldman Sachs. Koncernen har över 530 000 anställda i mer än 50 länder, vilket gör oss till världens fjärde största privata arbetsgivare. www.se.issworld.com.