ISS får förnyat förtroende av Landstinget i Uppsala län

Landstinget i Uppsala län förlänger samarbetet med ISS i ytterligare fyra år fram till och med september 2019. Det blev klart då parterna nyligen undertecknade ett avtal avseende städ- och vaktmästeritjänster, som värderas till cirka 91 miljoner kronor per år.

ISS har haft uppdraget sedan 2004 efter att landstinget drivit detta i egen regi. Det nya avtalet löper från november 2015 till och med september 2019 med möjlighet till två års förlängning. Avtalet omfattar vaktmästeri, mattransporter, hygienstädning och avfallshantering. I det nya avtalet finns även en option på patientnära städning.

Det nya avtalet innebär att ISS levererar tjänster till flera sjukhus i länet, bland andra Akademiska sjukhuset i Uppsala, och Lasarettet i Enköping och utöver det även till vårdcentralerna och folktandvården i Uppsala, Knivsta, Enköping, Håby, Heby, Tierp, Östhammar och Älvkarleby kommun.

Avtalet medför erbjudande om verksamhetsövergång för åtta personer inom städverksamhet som landstinget haft i egen regi, centraloperation vid Akademiska sjukhuset i Uppsala och primärvården i Heby och Östervåla. Uppdraget sysselsätter totalt cirka 190 medarbetare.

ISS är även leverantör till flertalet av landets övriga större sjukhus, såsom Danderyds sjukhus, neonatalavdelningen på Astrid Lindgrens barnsjukhus i Stockholm, Sunderbyns sjukhus, psykiatrins hus i Lund, sjukhuset i Kalmar och universitetssjukhuset i Linköping. ISS är därmed den främsta tjänsteleverantören till de svenska sjukhusen.

- Vi är mycket stolta över att vi fått förtroende att fortsätta samarbetet. Landstingen är viktiga kunder för oss och ställer höga krav på hygien och kvalitet, för patientsäkerhetens skull, något vi bevisligen lyckats leverera till Landstinget i Uppsala län. Optionen på patientnära städning är förstås extra intressant. Vi som tjänsteleverantör kan hjälpa till att frigöra viktig tid för vårdpersonalen så att de kan fokusera på att vårda patienterna, säger Nicklas Nyman, chef segment Sjukvård, ISS.

För ytterligare information, kontakta:Patrik Frank, pressansvarig, ISS Facility Services AB, patrik.frank@se.issworld.com, 0734-36 68 08

• patientnära städning
  • avfallshantering
  • hygienstädning