ISS och Svenska Kyrkan i pilotavtal om servicetjänster

Nacka församling utanför Stockholm outsourcar sin fastighetsverksamhet. Församlingen blir en av de första inom Svenska Kyrkan att köpa in servicetjänster externt och något av ett pilotavtal på området. Avtalet gäller från och med den 1 maj och löper på 2 år med möjlighet till förlängning.

Det nya samarbetet innebär att ISS blir ensam leverantör av alla tjänster som omfattar den tekniska administrativa förvaltningen i Nacka församling. Det betyder bland annat att ISS ansvarar för att genomföra och följa upp underhållsplaner, leda projekt, renoveringar, ta fram investeringskalkyler och säkerställa serviceavtal, uppsägningstider och kostnader.

- Fastighetsförvaltning har blivit alltmer krävande. Regelverken har skärpts och det ställs högre krav på kompetens. Med ISS som partner räknar vi med att få en kvalitetshöjning i förvaltandet av våra fastigheter. ISS är en stor och etablerad leverantör med stora resurser Det här avtalet innebär definitivt en kostnadsbesparing för oss, säger Lars-Erik Olsson, ansvarig för upphandlingen på Nacka församling.

Församlingen är en av Svenska kyrkans största församlingar med nästan 30000 kyrkotillhöriga. Nacka församling är uppdelad i tre områden, centrala Nacka, Fisksätra och Älta. Fastighetsbeståndet består av 14 stycken separata fastigheter med en sammanlagd totalyta på 7008 kvm.

- Vi är naturligtvis glada över att Nacka församling har valt oss som partner i förvaltandet av deras fastigheter. Och så vitt vi vet är det den första församlingen i Sverige som har valt att outsuorca sin fastighetsverksamhet. Vi ser det här som ett pilotavtal med Svenska Kyrkan där många väntar på hur det skall gå för Nacka församling. Vi hoppas naturligtvis att allt fler upptäcker att vi kan erbjuda konkurrenskraftiga priser och säkra leveranser på flera orter säger Fredrik Hjelmborn Verksamhetsområdeschef ISS Property.

- ISS har via sin projektavdelning stor erfarenhet av restaureringar av slott och herresäten, det var naturligtvis viktigt för oss med tanke på hur vårt fastighetsbestånd ser ut. Vi tyckte att deras koncept var handfast och bra. Vi tror att det blir lätt att jobba med ISS. Och vi tror starkt på det här upplägget. Varje församling är fristående enheter som fattar egna beslut, men är utan tvekan så att om det här faller väl ut så kommer exemplet att sprida sig. Vi ser det här lite som ett pilotprojekt, säger Lars-Erik Olsson.

Lars-Erik Olsson, administrativ chef, Nacka församling, telefon, 08-546 06118
Michael Pahleteg, regionchef ISS, telefon, 0734-363001

ISS Facility Services AB är Sveriges största serviceföretag med ca 12 000 medarbetare och en omsättning på 5 miljarder SEK. ISS Facility Services AB ingår i ISS A/S, som ägs av Investors riskkapital-bolag EQT och Goldman Sachs. Koncernen har cirka 470 000 anställda i 50 länder. Läs mer på www.iss-fs.se

• fastighet