ISS satsar på elbilar för minskad miljöpåverkan

ISS servicemedarbetare Mohamed Baccour och ISS Fleet Manager Martin Ek inspekterar nöjt en av de nya elbilarna.

ISS sätter ytterligare fokus på miljöarbetet genom att låta elbilar utgöra en allt större del av företagets bilpark. 10 elbilar rullar sedan någon vecka tillbaka i verksamheten, och ytterligare 10 bilar är beställda.

De eldrivna driftsbilarna kommer att användas i princip över hela landet inom ISS verksamhet. Körsträckan innan en elbil behöver laddas är begränsad till cirka 12 mil, vilket innebär att bilarna kommer att användas på orter och i verksamheter där det kan fungera rent logistiskt.

- Vi har ett stort fokus på vårt miljöarbete, och elbilarna är viktiga för att vi ska kunna nå våra miljömål om bland annat minskade koldioxidutsläpp. De signalerar också det miljöansvar vi har som stort företag, och skapar internt engagemang genom att våra medarbetare ser att vi aktivt bidrar till en bättre miljö, säger Lars Nygaard, VD, ISS Sverige.

Intresset för elbilar har ökat generellt i samhället, något som även visar sig i upphandlingar, där elbilar allt oftare är med som en poänggivande parameter.

- Att kunder börjar efterfråga elbilar inom ramen för serviceleveransen är en spännande utveckling. Nu kan vi uppfylla kundens önskemål samtidigt som vi tar ett allt större ansvar för miljön. Jag ser goda förutsättningar för fler elbilar i verksamheten framöver, säger Martin Ek, ISS Fleet Manager.

ISS är miljöcertifierat enligt ISO 14001 och ISS städtjänst är dessutom miljömärkt med Svanen. Elbilarna är en viktig del i det fortsatta arbetet med en hållbar tjänsteleverans och minskad miljöpåverkan.

För ytterligare information, kontakta: Patrik Frank, pressansvarig, ISS Facility Services AB, patrik.frank@se.issworld.com, 0734-36 68 08

• städtjänst
  • städtjänster
  • elbil