ISS ska nå nettonollutsläpp av växthusgaser 2040

ISS, ett världsledande företag inom facility management och workplace experience, förbinder sig nu att uppnå nettonollutsläpp av växthusgaser inom scope 1 och scope 2 fram till 2030 och helt och hållet, inom samtliga scope till 2040, inklusive hela leverantörskedjan. Dessutom kommer ISS att ha möjlighet att leverera fullskalig rapportering av sitt miljöavtryck. Dessa ambitiösa mål syftar till att ISS ska bli erkänt som ett ledande företag inom miljöfrågor och för att få till en verklig förändring inom branschen.

ISS är redan engagerade i hållbarhetsinitiativ inom hela ESG (Environment, Social & Governance) i fler än 30 länder runt om i världen där företaget är verksamt.

Nu accelererar ISS sina klimat- och miljöinsatser med ett ambitiöst nettonollutsläpps-mål som omfattar hela verksamheten, inklusive hela leverantörskedjan. Under de kommande åren kommer flertalet globala aktiviteter inom hållbar mat, reducering av vattenförbrukning och avfall, samt hållbar energihantering att initieras – både inom ISS och i nära samarbete med kunder och leverantörer.

Jacob Aarup-Andersen, koncernchef på ISS World Services A/S, säger:
“På ISS tar vi den omfattande och pågående klimat- och miljökrisen på största allvar. Vi strävar alltid efter att bedriva vår verksamhet och leverera våra tjänster på ett medvetet och hållbart sätt. Det är just därför vi från och med nu trappar upp vårt arbete och blir ännu mer ambitiösa och proaktiva i våra hållbarhetssatsningar. Vi kommer att ledas av tydligt definierade och kraftfulla globala mål de kommande åren.”

“I linje med att vi förbinder oss till the Science Based Targets initiative (SBTi) är vi just nu i gång med processen att fastställa specifika vetenskapligt förankrade klimatmål inom alla tre scope utifrån en baslinje från 2019. Detta kommer att göra det möjligt för oss att utveckla strategier för att minska vårt klimatavtryck, i samarbete med våra 40 000 kunder och 80 000 leverantörer runt om i världen,” adderar han.

Minska klimatavtrycket från mat med 25 procent till 2030

Som en viktig del i ISS plan mot nettonollutsläpp kommer ISS att arbeta med ett hållbarhetsprogram inom mat.

“Som en stor aktör inom mat- och dryckeslösningar till globala arbetsplatser, har vi en skyldighet att driva hållbarhetsarbetet inom mat. Vi kommer att minska utsläppen av växthusgas från våra matleveranser globalt med 25 procent 2030, utifrån vår baslinje 2019. Utöver det kommer vi att halvera mängden matavfall till 2027. I nära samarbete med våra kunder och innovativa samarbetspartners håller vi redan nu på att rulla ut koncept baserade på artificiell intelligens och andra smarta lösningar som ska hantera och minska matavfall och utsläpp. Detta arbete kommer att intensifieras framåt,” säger Jacob Aarup-Andersen.

ISS plan mot nettonollutsläpp innehåller också; elektrifiering av den globala flottan på cirka 20 000 fordon, en ökning av andelen förnybar energi i ISS egna byggnader och reduktion av vattenförbrukning vid leverans av städtjänster.

“Under de kommande månaderna och under tiden vi definierar våra specifika vetenskapsbaserade mål, kommer vi att jobba framåt med nya konkreta initiativ. Detta gäller även de två övriga områdena inom ESG-scopet, inte minst den sociala delen. ISS har ett 120-årigt arv av att vara ett företag med stort medarbetarfokus, där social hållbarhet alltid funnits i vårt DNA. Vi har flera bra initiativ på gång inom exempelvis mångfald och inkludering. Behovet av avgörande förändringar för en mer hållbar värld är både tydligt och akut. ISS står redo att kämpa för förändring”, avslutar Jacob Aarup-Andersen.