ISS Sverige utser ny landschef

ISS Sverige ökar fokus på Integrated Facility Services till stora kunder. Nuvarande landschef blir ny direktör för affärsområdet som levererar IFS-lösningar till industri- och transportbranschen i Sverige.

ISS, en ledande global leverantör av facility services och marknadsledare i den nordiska regionen inklusive Sverige, har sedan några år byggt upp en unik kompetens att, med egen personal, leverera Integrated Facility Services (IFS). Till skillnad från leverans av singeltjänster eller Facility Management (FM)-kontrakt, leder IFS-modellen till högre kundvärde genom kostnadsbesparingar baserade på ett flertal synergier, ökat engagemang från medarbetarna och ökat fokus på slutanvändarna.

Idag meddelade ISS Sverige att man väsentligt ökar sitt fokus på leveransen av Integrated Facility Services (IFS) till, i första hand, stora kunder. Den nuvarande landschefen, Lars Täuber, blir ny direktör för affärsområdet som levererar IFS-lösningar till industri- och transportbranschen i Sverige.

Ny landschef för ISS Sverige blir Lars Nygaard som närmast kommer från easyJet i Storbritannien. Han är en erfaren nordisk chef, med mer än 20 år i ledande befattningar och kommersiell erfarenhet från att leda nordiska och internationella företag.

Troels Bjerg, CEO för ISS Nordic Region, säger:

”Idag kommer cirka 40 % av vår omsättning i Sverige från kontrakt där vi levererar integrerade servicelösningar med egen personal, till stora kunder. Med de här åtgärderna kommer vi ytterligare öka vårt fokus på att leverera IFS-lösningar till, i första hand, stora kunder som utgör ett viktigt tillväxtsegment för ISS Sverige. Lars Täuber har stor kunskap om IFS och är det naturliga valet att leda dessa insatser.

Genom att utse Lars Nygaard till ny landschef, förstärker vi den kommersiella förmågan ytterligare hos ISS i Sverige. Jag ser mycket fram emot att få välkomna Lars Nygaard till ISS-familjen och till ISS Sverige. Lars är en erfaren ledare med starka managementkunskaper och bevisade erfarenheter av affärsmässiga, strategiska och operationella framgångar. Han kommer bli en stor tillgång i såväl den svenska som nordiska ledningen.“

Lars Nygaard började sin karriär som Treasury Manager på Privatbanken/Unibank (Nordea), han har arbetat 10 år inom det skandinaviska flygbolaget SAS, inledningsvis som finansdirektör för SAS Danmark och därefter som direktör med ansvar för Global Cash Management för SAS-koncernen och med placering i Stockholm. Från 2001 till 2007, arbetade Lars som CFO, CCO och slutligen CEO för Spanair. Han har varit CEO och styrelsemedlem för det spanska börnoterade flygbolaget Vueling och senast har han arbetat som försäljningsdirektör och rådgivare till CEO på easyJet.

Lars har en masterexamen i företagsekonomi från Copenhagen Business School. Han är dansk medborgare men har större delen av sitt liv bott utomlands – inklusive 10 år i Spanien och 6 år i Sverige. Lars kommer att bosätta sig i Stockholm med sin svenska fru och deras fyra barn.

Christer Ekelund, pressansvarig, ISS Facility Services AB, christer.ekelund@se.issworld.com, 0734-36 53 55.

• vueling
  • spanair
  • sas
  • privatbanken/unibank
  • troels bjerg
  • easyjet
  • ifs-lösningar
  • ifs
  • lars täuber
  • lars nygaard
  • nordea
  • fm-kontrakt
  • facility management-kontrakt

ISS Facility Services är Sveriges och Nordens största tjänsteföretag med 12 000 medarbetare i Sverige och 44 000 medarbetare i Norden. Svensk omsättning är 5 miljarder SEK och kommer från en mängd tjänsteområden som bl a facility management, mat och dryck, kontorstjänster, fastighetstjänster och städtjänster. IFS, Integrated Facility Services, är ISS unika leveransmodell där flera tjänster samordnas och levereras med egen personal. ISS Facility Services AB ingår i ISS A/S som ägs av bl a EQT. Koncernen har över 530 000 anställda i mer än 50 länder, vilket gör oss till världens fjärde största privata arbetsgivare. www.se.issworld.com.