ISS tar hem Sveriges första landstingsupphandling av integrerade servicetjänster

ISS tar hem en banbrytande affär när Region Skåne samlar en stor del av Psykiatri Skånes verksamhet i nya lokaler i Lund. Som första landsting låter man en leverantör ta hand om samtliga tjänster, från lokalvård till mat. ISS med lång erfarenhet av service till sjukvården vann upphandlingen i stark konkurrens med övriga stora aktörer.

Som första landsting i Sverige väljer Region Skåne att göra en upphandling av flera tjänsteområden från en och samma leverantör. ISS kommer att använda sin leveransmodell IFS (Integrated Facility Services) där flera tjänster samordnas och levereras av egen personal. Det är en banbrytande affär, då landstingen historiskt sett har upphandlat olika tjänster, som till exempel lokalvård och mat, var för sig. När man nu samlar den psykiatriska verksamheten i Lund i nya lokaler på Baravägen, ser man effektivitetsvinster i att göra en upphandling om samtliga tjänster.

Med 20 års erfarenhet är ISS en av de ledande leverantörerna av tjänster till sjukvården, både i Sverige och internationellt. När man nu ingår ett avtal med Region Skåne befäster man positionen ytterligare, genom att vara den första leverantören av ett IFS-uppdrag till ett landsting i Sverige.

– Detta är den första upphandlingen av sitt slag och intresset från landstingsvärlden för samordning av tjänster, kommer att vara stort framöver, säger Ola Gunnarsson, affärsområdeschef för IFS på ISS. Vi ser fram emot att utveckla vårt IFS-koncept tillsammans med Region Skåne och bidra till ett nytt tänk kring servicetjänster inom vården.

ISS avtal med Region Skåne omfattar lokalvård, internservice, patientmat och personalrestaurang. Avtalet gäller från den 1 september 2013 till och med augusti 2017, med möjlighet till förlängning i upp till 2 år och kommer att sysselsätta cirka 20 medarbetare.

Christer Ekelund, pressansvarig, ISS Facility Services AB, christer.ekelund@se.issworld.com, 0734-36 53 55

• personalrestaurang
  • patientmat
  • internservice