ISS vinner upphandling hos Försvarsmakten

ISS får förnyat förtroende av Försvarsmakten och vinner upphandling om städning och servicetjänster till byggnader på 134 000 m2 i Norra Sverige och på Gotland.

Försvarsmakten har verksamhet i sex regioner i Sverige och merparten av städning och servicetjänster är utlagd på entreprenad. Med hänvisning till säkerhetslagen gäller begränsningen att en och samma leverantör inte får tilldelas mer än tre regioner.

ISS har sedan tidigare haft avtal med Försvarsmakten om städning i region Norr och Gotland vilket nu förnyas. Det nya avtalet gäller i tre år med option på ytterligare två år och omfattar städning av en yta på cirka 134 000 m2 samt servicetjänster i myndighetens byggnader på 13 orter.

Uppdraget omfattas av regler för säkerhetsskyddad upphandling med säkerhetsskyddsavtal SUA vilket ställer höga krav på leverantören.

– Vi ser fram emot att fortsätta arbeta med Försvarsmakten. Efter flera års erfarenhet av att arbeta i säkerhetsklassade områden har vi väl inarbetade rutiner för detta speciella uppdrag. Vi har också planerings- och logistiklösningar, som väl klarar de krav som ställs, säger Måns Svensson, affärsområdeschef ISS.

– Samarbetet med ISS de senaste fem åren har fungerat utomordentligt. Vi är mycket nöjda med det nya avtalet som på ett bra sätt täcker in Försvarsmaktens behov av lokalvård och servicetjänster, säger Magnus Svenman, upphandlare på Försvarsmakten.

Magnus Svenman, upphandlare, Försvarsmakten, magnus.svenman@mil.se, 0589-406 02

• försvarsmakten
  • säkerhetslagen
  • sua