Norsk fastighetsägare väljer ISS som förvaltare

Avtalet innefattar drift-, ekonomisk- och teknisk förvaltning av Otiums samtliga elva fastigheter i Sverige. Det totala värdet på affären uppgår till cirka 9 miljoner kronor och löper på tre år med start den 1 januari 2009. I avtalet ingår även att Otium får tillgång till ISS unika analys- och rapporteringsplattform för fastighetsägare, Property Intelligence (PI). Det är en helt ny lösning från ISS som innebär att fastighetsägare får en total överblick av förvaltningen med uppföljning, rapportering och analys utan att behöva investera i egna system.

- PI blir ett strategiskt viktigt verktyg för oss när vi nu etablerar oss på åtta orter i Sverige. Det här innebär att vi får en total överblick av verksamheten i vårt svenska fastighetsbestånd, säger Tore Lie, vd för det Stavangerbaserade fastighetsbolaget Otium-gruppen.

Otium har under 2008 snabbt etablerat sig som fastighetsägare i Sverige. När företaget nu väljer att använda ISS som totalleverantör till sitt svenska fastighetsbestånd försvinner behovet av att bygga en egen organisation för att sköta det. Avtalet innebär att ISS blir en totalförvaltare och därigenom administrerar såväl ekonomi som teknik och hyresgästkontakter.

- Med ISS som partner får Otium-gruppen tillgång till en kompetent organisation som ger nöjda hyresgäster, ekonomiska mervärden och ett bekymmersfritt ägande av fastigheterna. Det kan vi leverera eftersom vi är en totalförvaltare med god kännedom om fastigheterna och den lokala marknaden, säger Jari Lalli, uppdragsansvarig på ISS Property Services.

• fastighetsförvaltning
  • förvaltning